Adobe in je kont, is dat wel gezond? (Alternatieven)

Door Redsandro op donderdag 09 mei 2013 01:53 - Reacties (49)
Categorie: Software, Views: 16.789

Dag mensen! Vandaag gaan we het kort hebben over alternatieve Open Source Software om geen Adobe meer te hoeven gebruiken. :D

Adobe Wan Kenobi is niet meer



Ik ben een hobbyist en freelancer met op dit moment een natte vinger Windows/Adobe:Linux/FOSS ratio van 1:4. Soms heb ik een projectje dan ben ik lekker een maandje met Adobe software bezig, en dan ben ik weer lomp gezegd 4 maanden in Linux aan het developen.

Zes jaar geleden had ik eens (iirc) CS2 Master Edition gekocht. De studentenversie. Voor §600 of iets dergelijks. Twee jaar later had ik een aanbod om die naar de laatste commerciŽle (!) versie om te zetten tegen upgradetarief. Iets van §650 was het inmiddels. En recentelijk weer een upgrade gedaan voor iets van §700.

Zo betaalde ik dus §1950 in 6 jaar voor een commerciŽle licentie op de Master Edition. Niet constant de laatste versie, maar ik werk dan ook geen 50 weken per jaar voor DreamWorks ofzo. (Ja, voor veel films wordt gewoon After Effects gebruikt.) Want Adobe releast eens in de ~16 maanden en ik upgrade eens in de ~24 maanden.

Voor mijn 20% gebruik vond ik het al aan de dure kant, dus het beviel me totaal niet dat de prijs een inflatie van 3,4% op jaarbasis lijkt te hebben. Maar goed, veel van de Adobe producten zijn nou eenmaal zwaar de shit. Vooral de upgrade van een studentenversie naar een commerciŽle versie maakte mij erg gecharmeerd van Adobe.

Maar tijden veranderen. Moet ik gewoon nodig naar het toilet, of moet ik met het huidige model de komende 6 jaar opeens §4860 betalen? (uitgaande van §62 per maand met een jaarlijkse inflatie van 3.4%)

Tering, dat is gewoon een prijsstijging van 250%.

http://tweakers.net/ext/f/4nosepO9jRLX6vT6l265U8Wl/full.png

Free and Open Source Software (FOSS)



Linux


Ik ben een enorm fan van FOSS. Ik gebruik al jaren, nee, eeuwen, Linux. Gelachen met Red Hat -500 (negatief 500 ja, toen gebruikte ik al Linux). Gehuild toen Gentoo AKA Quasimodo nog luiers droeg (omdat het zo'n onding is natuurlijk). En tegenwoordig maar gewoon normaal zijn gaan doen met Linux Mint. Echt, de moeite die het Mint-team doet om de rommel die alle Linux-nerds overal van maken weer wat te rectificeren, daar heb ik al een aantal keer een donatie voor over gehad.

Windows


Maar het blijft Linux. Daarom gebruik ik ook al eeuwen, nee, millennia, Windows. Met ťťn Windows 7 en twee Windows 8 licenties kan ik ook gewoon thuis, op kantoor, en in de trein dual-booten. Op dit moment nog voor twee 'termen': Steam en Adobe. Langzaam wint Linux ook op de Desktop aan terrein. Langzaam wordt het ook voor breezer-sletjes (m/v) steeds acceptabeler. Maar nog niet (snel) genoeg, en al helemaal niet voor Adobe. En daar willen we idealiter nu juist van af!

De kracht van FOSS


FOSS is voor grote sectoren erg aantrekkelijk omdat er meer invloed op uit te oefenen is. Het wordt dan ook veel gebruikt in film- en muziekstudio's, universiteiten en in de wetenschap. Hoewel die laatste twee in dit geval minder boeiend zijn.

Je kan een willekeurige dev waar ook ter wereld betalen om een feature toe te voegen. Je kan met je eigen team een complete fork maken. En al deze investeringen aan code vloeien ook weer terug naar de code-pool. Het nadeel (voor ons) is vaak een hoog dev en een laag designer gehalte. Het voordeel is dat dit allemaal gratis en vrij (!) is en overal kan worden hergebruikt. Zo ontstaan er telkens interessantere projecten.

Veel studio's gebruiken FOSS om audio te masteren. Met zogenaamde bounties wordt het programmeren van bepaalde features steeds interessanter voor devs die gewoon goed geld verdienen, maar de features zijn uiteindelijk vrij beschikbaar voor iedereen.

De alternatieven



Sommige programma's gebruik ik al, of heb ik veel gebruikt. Anderen staan op mijn to-do (lees: leren) list en hoewel ik het bestaan van dit alternatief be-applaudisseer kan ik er eigenlijk inhoudelijk niet om lachen of huilen. En daarom smeek ik u; heb je aanzienlijke ervaring, dus niet een middagje maar zeker een projectje afgerond, met een van deze pakketten, of een pakket waarmee ik nog niet in aanraking ben geweest, geef dan een uitgebreid relaas inclusief linkjes in de reacties!

Photoshop Schmotoshop


Van image manipulation tot painting, ik heb gespeeld met drie smaken pixelbewerkers.
  • The GIMP
  • Krita
  • MyPaint
The GIMP! (GNU Image Manipulation Program)


Sinds die single-window-layout van 2.8 voel ik me al een stuk relaxter achter mijn PC. Nu komt het tenminste over alsof er naast technocratische nerd developers ook gewoon mensen en designers aan hebben gewerkt. Heerlijk. Maargoed, ook zonder die verademing is GIMP een heerlijk tooltje.

Want je kunt er gewoon erg veel mee. En hoevaak betrap ik mezelf er niet op dat ik met Photoshop, een programma van 1000 euro, plaatjes loop te croppen en levellen en resizen en van meme-bullshit of andere titels loop te voorzien? Best vaak. Dat is wel het minste waar GIMP goed voor is. Plus nog twee voordelen:
  • Ik zit altijd in Linux. Dat is mijn thuis. Mijn muziek. Mijn downloads. Mijn footage, libraries, ore. Mijn archief. Mijn ftp- ssh- x- en neatx-verbindingen. Weet je hoe irritant het is om dan naar Windows te moeten booten?
  • Mijn werkgebied verspreid zich over 3 computers. Alle 3 van mij. En die Adobe tyfuslicentie kan maar op twee computers tegelijk geactiveerd zijn.
    • PS - om die reden gebruik ik The GIMP ook gewoon in Windows als het geen grote taak is. ;)
Granted, sommige dingen werken wat lomp. Photoshop is met veel dingen gewoon slimmer. Maar dat bij-voorbaat-gejammer wat je vaak ziet vind ik een beetje vervelend. Net van die mensen met een negatieve mening over Linux omdat ze het een middag hebben geprobeerd en ze niet snel genoeg exact het zelfde kunnen doen als ze (Na 10+ jaar training) in Windows kunnen.

Do not underestimate the power of The GIMP! Wist je wel dat een 32-bit fork van The GIMP (CinePaint) door Hollywood is gebruikt voor films als Harry Potter, Spiderman, en The Last Samurai?

Heb je een url met tutorials of andere resources waarin echt de power van The GIMP naar boven komt? Zet ze in een reactie!

GIMP

http://www.gimp.org/

Krita


Krita is een beetje de KDE (Qt) variant van wat GIMP voor GNOME (GTK+) is. Het is meer een soort Corel Photopaint dan Adobe Photoshop. Ik gebruik dit de laatste tijd niet meer, om de zelfde reden dat ik (lang geleden) van Photopaint naar Photoshop ben overgestapt. Ik vind GIMP handiger. Maar wat vind jij? Zet het in een reactie!

Krita

http://krita.org/

MyPaint


MyPaint is een soort Krita, maar dan veel leuker en makkelijker om coole shit mee te maken. Erg leuk op tablets ook, alhoewel die ports minder uitgebreid zijn. Even wat hotkeys leren en je hebt zoveel leuke en slimme brushes dat je zo een kunstwerk maakt. Ik kan voor geen millimeter tekenen dus ik gebruik MyPaint erg weinig, maar in het donker waar niemand kan zien wat ik teken is het soms best leuk, ook zonder skills!

Als Krita een soort Corel Photopaint is, dan is MyPaint een soort Corel Painter Essentials. Je weet wel, dat ding wat je bij je eerste Wacom Graphire kreeg.

Als je net zo niet kunt tekenen als ik, dan is MyPaint nog steeds handig om storyboards of concept-art te maken, al is het maar om je visie over te brengen op de artiest die het nog even in het net over gaat doen.

MyPaint

http://mypaint.intilinux.com/

Camera RAW Schmamera SCHMAW en Lightroom


Wat ik echt belangrijk vind en waarvan ik met tranen in mijn ogen moet toegeven dat de implementatie van Adobe gewoon (te?) ijzersterk is, dat is Camera RAW. Ik heb met een drietal FOSS programma's gewerkt, en na een beetje oefenen zijn ze behoorlijk sterk, maar Camera RAW kan gewoon zoveel goed doen, automatisch, zonder ook maar een slider aan te raken. Ik wil best concessies doen om maar niet naar Windows te hoeven booten iedere keer als ik een mooie shoot heb gemaakt op mijn EOS D60. Maar die ruisreductie van Camera RAW, en dan (subjectief) alleen chrominance noise reduction, ik weet niet wat dat is maar de FOSS oplossingen tippen daar gewoon niet aan. Ik ben voor RAW weer teruggeswitcht naar Adobe.

De meeste dingen die slim zijn en Photoshop toepast, zijn ook maar door studenten bedachte slimheden. Vaak komt er een openbaar beschikbare paper. Dan volgt er een open source implementatie meestal eerst als plugin voor The GIMP, en dan wordt het idee gekaapt door Adobe die het makkelijker en beter maakt. Denk maar aan content-aware scaling enzo, dat is een zwaar geoptimaliseerde implementatie van een plugin die na een paper al jaren eerder beschikbaar was voor The GIMP.

Het zal toch niet echt zo zijn dat Adobe een superalgoritme voor noise-reduction heeft bedacht die gewoon niet in de FOSSwereld te vinden is? Wat doe ik verkeerd?

Heb jij betere ervaringen? Zijn er truuks? Is dit de afgelopen tijd sterk verbeterd? Laat het weten in een reactie!

Trouwens, bij Master Collection zit geen Lightroom. Maar Camera RAW is in feite de engine die wordt gebruikt door Photoshop, Bridge, en Lightroom. Lightroom is een beetje de verbreezerde versie van Photoshop batch RAW import. Daarom kan je onderstaande paketten ook zien als alternatieven voor Lightroom. Behalve misschien RawTherapee, toen ik het gebruikte had die nog geen simpele multi-editor.
  • Darktable
  • Rawstudio
  • RawTherapee
Darktable


Darktable is erg sterk. Je opent een filmrolletje van RAW-foto's en past daar vervolgens een hoop slimme filters op toe. Veel filters zijn gewoon erg goed. Ik vind het alleen jammer dat die klotedingen zo onhandig en onherkenbaar in een vakje staan dat ik altijd teveel tijd kwijt ben met de juiste klote-icoontjes aan te vinken en ze daarna nog terug te vinden ook onder ogenschijnlijk nattevingercategorieŽn. Dat is typisch FOSS, ijzersterke functies verschuilen achter onlogica.

Natuurlijk, in theorie zit er logica achter, maar toch ben je steeds aan het zoeken. Bij Camera RAW heb je dat veel minder.

Maar als je het geduld hebt opgebracht om alles in te stellen kan je de automatisch-heid van Camera RAW benaderen en overstijgen. Je kan tot in detail aangeven wanneer welke filters op welke manier moeten worden toegepast. Hogere ISO? Beetje meer kleurenruisreductie. Lage sluitertijd? Meer contrast. Als je alles naar smaak conditioneel hebt ingesteld, gaat het importeren van een RAW-'rolletje' steeds sneller.

Ik heb zelfs gezien dat iemand met Darktable draadloos foto's kon importeren als geRAWtweakte JPEGs draadloos en rechtstreeks van de camera na het maken van een foto. Vette shit. Maar mijn D60 is daar niet hip genoeg voor. :'(

Darktable

http://www.darktable.org/

RawStudio


Ik ben alweer vergeten waarom ik dit ding niet cool vind en heb geen zin om er achter te komen, maar ik weet nog dat ik deze vrij snel de minste van de drie vond. Misschien is ie gewoon kut, maar misschien heb ik 'm ook gewoon te weinig kans gegeven want op het eerste gezicht ziet het er best leuk uit.

Heb jij betere ervaringen? Laat het weten in een reactie!

RawStudio

http://rawstudio.org/

RawTherapee


RawTherapee is meestal het eerste stukje RAW FOSS waarmee je in aanraking komt. Om de een of andere reden is het vrij bekend. Kom je van GIMP en zoek je RAW truukjes, ben je waarschijnlijk bij RawTherapee terecht gekomen.

En het is ook wel erg handig en uitgebreid, misschien zelfs uitgebreider dan DarkTable, maar er was iets mee. Ik heb het al te lang niet meer gebruikt. Volgens mij was het erg uitgebreid, maar was het erg onhandig om meerdere foto's tegelijk te bewerken, wat in DarkTable juist erg makkelijk gaat.

Maar ik heb versie 4 nooit gebruikt, dat is van na mijn tijd. Jij wel? Hoe relaxed is RawTherapee tegenwoordig?

RawTherapee

http://www.rawtherapee.com/

PremiŤre SchmemiŤre


PremiŤre. De toch wel ijzersterke editor. De hoofdcameraman van een niet nader te noemen realityprogramma moest er om lachen dat ik dit 'speelgoed' zo handig vind. Serieuze mensen gebruiken Avid Xpress. Zegt ie. Die heb ik dan ook als student langdurig gebruikt. Maar eenmaal afgestudeerd lekker weer naar PremiŤre. Lekker goedkoop en zeer bruikbaar. Vraag maar aan de BBC.

Nu kan ik wel een aantal FOSS video-editors gaan opnoemen die ik gebruikt heb, maar eigenlijk vond ik ze allemaal gewoon crap. Laat maar weten of je ergens wel tevreden mee was, maar dan niet OpenShot ofzo, wel een NLE van PremiŤre-achtige proporties.

Lightworks


Gelukkig is er wel een lichtpuntje op de horizon. De Linuxversie heeft al twee keer de deadline gemist en is alleen nog als gesloten beta beschikbaar, maar het zou nu toch echt binnenkort uit moeten komen: Lightworks. Een NLE waar Holliwood al 20 jaar films mee maakt. Weet je nog wat ik zei over de kracht van FOSS? (De voorganger van) Lightworks is al jarenlang commerciŽel, maar heeft besloten Open Source te gaan omdat een aantal partijen dan spontaan gemotiveerd zijn om mee te gaan ontwikkelen.

Ze verdienen hun geld dan met support en professionele codecs. Maar ach voor de freeloader zoals jij en ik zijn er zat mogelijkheden. De core is immers vrij en open. Frameservertje hier, externe encoder daar.. als je nu echt zoveel geld verdient met films monteren dan kan je er voor kiezen om een stukje extra gemak aan te schaffen met die professionele codecs. Met al die extra aandacht en 'gratis' mankracht voor Lightworks hopen ze natuurlijk dat de populariteit steigt, en dat meer mensen kiezen om hun geld met Lghtworks te gaan verdienen en gaan betalen voor het professionele gemak. Iedereen wint.

Een Windows-versie is al wel beschikbaar, maar als ik eenmaal van Adobe af ben is mijn volgende stap om Windows te ditchen, dus daar heb ik niet naar gekeken.



http://www.lwks.com/

After Effects Schlafter FX


Blender


Blender is echt super. Echt super. Met hele slimme renderers. Ik snap niet dat dit zo onderschat wordt. Ik ken geen films die gewoon Blender gebruiken in plaats van 3d Studio Max of Maya of whatever. Ik heb het voor een paar projecten gebruikt en ik heb amper mijn teen in het water dat Blender heet gestoken. Het is helaas wat te ingewikkeld om tot in detail te gaan leren voor iemand die het zo weinig nodig heeft als ik, maar echt respect voor die Ton Roosendaal die met zijn open movies maar steeds genoeg sponsoring voor elkaar krijgt om er gewoon fulltime aan te werken.

Oja, After Effects is geen 3d programma. Niet echt anyways. Maar als bijzaak heeft Blender ook een complete node-based compositor. Ik heb dat ding helaas weinig gebruikt dus ik kan niet zoveel zeggen over de kwaliteit en het gemak. Maar bedenk dat node-based compositing het professionele en dure broertje is van het goedkopere layer-based compositing (After Effects), en dat de laatste open film Tears Of Steel ook weer compleet in Blender is gecomposit. Dat kan dus geen bullshit zijn!

(Tenenkrommend acteerwerk maar fantastisch compositwerk)


Kan iemand meer vertellen over de compositor van Blender? Gebruiken ze gewoon keistrakke screens, of zit er een keyer in die net zo versatile is als keylight (After Effects)? Plaats een reactie!

http://www.blender.org/

Soundbooth


Sound Booth was een onnodig gedrocht van een audio-editor die gelukkig is gedropt omdat het compleet nutteloos was, maar ik heb even een excuus nodig om de volgende audio editor te kunnen noemen:

Audacity


Dit lelijke nerdlayout kloteprogramma bevat veel technische slimmigheden waardoor je er echt veel mee kan. Soms even op internet zoeken hoe ze een vet slimme handeling nu weer achter een idiote interfacekeuze hebben gezet, maar ik ben vaak blij verrast met de mogelijkheden van Audacity.

http://audacity.sourceforge.net/

Adobe Audition


Ardour


Ik heb Ardour gebruikt voor een aantal projecten, en het is de FOSS de-facto standaard om audio te masteren. Zwaar uitgebreid. Beetje een learning-curve misschien, maar je kan echt ziek routen. Jammer dat de LADSPA en LV2 (soort FOSS VST's) plugins zo'n onsamenhangende zooi zijn in Linux, want je moet echt graven door de 'poep' om een aantal 'diamanten' te vinden. Maar zeker dat je hier professionele producties mee neer kunt zetten.

Het wordt veel gebruikt in studio's. De devs werken met zogenaamde bounties. Als genoeg studio's of andere belanghebbenden graag een bepaalde feature zien en daar een bepaald bedrag voor bieden, dan wordt het wel erg aantrekkelijk voor [wie ter wereld dan ook] om die feature te maken.

http://tweakers.net/ext/f/2WHsqjxWBfM6TScOSgo1aNwZ/full.png

Check het uit.
http://ardour.org/

Simpele multitrack DAWs


Heb je een mening over de volgende DAWs? Ik heb ze kort gebruikt totdat ik Ardour leerde kennen, en vond ze allemaal te simpel. Maar da's al een poosje terug. Als er volgens jou iets is uitgegroeid tot iets interessants, laat het weten!

De rest



Hier heb ik weinig ervaring mee. Ik gebruik het zo weinig dat als ik een project heb, dan grijp ik liever naar mijn Adobe software dan dat ik tijd investeer om mezelf om te scholen. Heb jij er wel wat serieuzer werk mee afgerond? Wat is je mening?

Illustrator Schmillustrator


InkScape


InkScape heb ik niet veel gebruikt. En al helemaal niet om zelf iets te ontwerpen, alleen om wat kleine tweaks aan Scalable Vector Graphics (SVG) door te voeren. Maar er zitten ook gewoon luxe filters in waardoor je van die heerlijk gestylede pseudo-realistische afbeeldingen kunt maken. In theorie dan, want veel verder dan een afbeelding van iemand anders openen kom ik niet.

Het is uiteraard weer lekker cross-platform, dus ook gewoon beschikbaar voor Windows en OSX. Helaas (mening) wel in Qt, want dat ziet er altijd zo lomp uit.

Heb jij wel coole shit gemaakt met InkScape? Mag ik het voor content creation vergelijken met Illustrator, of is die laatste toch te veel bruggen verder?

InkScape
http://inkscape.org/

Indesign Scmindesign


Scribus


Hier heb ik ook eens kort mee gewerkt, en het lijkt me echt mega feature-complete. Beetje ingewikkeld. Maar dat is Indesign ook. Volgens mij is dit de shit, open maar eens wat complete voorbeelden. Echter voor de paar projectjes die ik doe grijp ik toch naar Indesign. Ik heb tenslotte nog gewoon een licentie! Soms wou ik dat ik nog een student of scholier was met te veel vrije tijd, want dat is toch het moment waarop je straffeloos ingewikkelde software leert te gebruiken.

Ook cross-platform. Ook Qt. GTK+ gebruikers snappen dat dat minder relaxed is in een GNOME omgeving. Daarbij vind ik ook dat het Qt framework vaak slordiger oogt op bijvoorbeeld Windows.

Scribus

http://www.scribus.net/canvas/Scribus

Dreamweaver en FlashBuilder


Hier heb je misschien geen programma's met exact dezelfde functionaliteit. Maar je hebt echt fantastische alternatieven. Al is het soms even generd om uit te zoeken hoe ze werken.

Aptana Studio


Aptana is een soort gespecialiseerde Eclipse voor PHP en webdesign. Mooi alternatief voor Dreamweaver lijkt me.

http://www.aptana.com/

Eclipse


Eclipse is de God der Goden onder alles wat met scripten en programmeren te maken heeft. Met een verschikkelijke bende plugins en extensies kan je Eclipse ombouwen tot vanalles en nogwat. Zo is de complete Adobe Flex IDE beschikbaar voor Eclipse, en zijn er weer plugins om dat toe te spitsen op ActionScript.

Waarschuwing: Je hebt hier te maken met het walhalla onder de nerd-IDEs. De ontwikkeling wordt gesponsord door een hoop partijen met development als corebusiness. En echte programmeurs schrijven nooit goede documentatie.

http://www.eclipse.org/

NetBeans


Deze moet ik noemen omdat er anders oorlog uitbreekt. NetBeans is een soort Eclipse, maar dan slechter. })

https://netbeans.org/

Volgende: Copy.com in Linux, cloud storage voor nerds 24-01 Copy.com in Linux, cloud storage voor nerds
Volgende: Hersenbloeding op mijn 17e 02-'13 Hersenbloeding op mijn 17e

Reacties


Door Tweakers user himlims_, donderdag 09 mei 2013 02:03

zeker, open is de toekomst (open denken, open informatie delen, open ontwikkeling etc.) Zo kwam ik laatst interresante video tegen over opensource anno nu en in de toekomst. maar is meer

Voor 'on the road' vind ik deze ook site ook wel aardig; http://pixlr.com/editor/ (flash helaas)

leuke post +1

[Reactie gewijzigd op donderdag 09 mei 2013 02:04]


Door Tweakers user Xudonax, donderdag 09 mei 2013 09:33

Voor RAW in combinatie met Gimp zou ik eens kijken naar UFRaw. Komt voor mijn Nikon D90 RAWs vaak heel aardig eruit :)


Door Willie, donderdag 09 mei 2013 11:35

Bedankt voor deze mooie post! Er zitten beslist een paar dingen bij die ik ga bekijken. Weet je toevallig ook een goed alternatief voor InDesign?
Je slaat trouwens de spijker op z'n kop met je opmerking dat er bij OSS meer devvers dan designers zitten. Vaak idd onlogische ontwerpkeuzes, interfaces om te huilen... het gaat de goede kant op, dat zeker, maar we zijn er nog lang niet. imho een van de punten waar de OSS community nu eerst werk van moet gaan maken, wil OSS echt algemeen gebruikt gaan worden. (en ja, er zijn positieve uitzonderingen)

Door Willie, donderdag 09 mei 2013 11:37

Oh, d'oh, je had al een InDesign-alternatief genoemd.. Lezen is ook een vak :X

Door Tweakers user Damic, donderdag 09 mei 2013 13:02

@willie, ook hier kun je je post gewoon editen ;)

@ts: Wat doe je nog op Steam want vele spellen zijn tegenwoordig op Linux te draaien zelfs op wine zou dit "goed" moeten gaan.

Door Tweakers user Redsandro, donderdag 09 mei 2013 14:31

@Damic: Geloof me, ik ben haantje de voorste. :) Steam voor Linux toen het nog een gesloten beta was. Maar slechts enkele procenten van de games zijn native beschikbaar voor Linux. Steam Windows door Wine halen werkt voor enkele spellen, maar toch ook vaak (net of helemaal) niet. Van hele kleine foutjes met letters tot hele grote, zoals inverted alpha bij Serious Sam.

@himlims_: Snelle reactie! :P Interessante link (TED). Hij mag wel twee keer zo snel praten en twee keer zo interessant zijn in de helft van de tijd, maar toch wel leuk om even naar te luisteren.

[Reactie gewijzigd op donderdag 09 mei 2013 14:33]


Door Tweakers user ameesters, donderdag 09 mei 2013 17:26

Xara Extreme is niks? Ben zelf programmeur en systeembeheer, maar die naam hoor ik onder de pixel neukers ook wel eens vallen

Door Tweakers user Osxy, donderdag 09 mei 2013 19:28

Willie schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 11:37:
Oh, d'oh, je had al een InDesign-alternatief genoemd.. Lezen is ook een vak :X
Kan het niet echt een InDesign-alternatief noemen.

Mist flink wat compatibility, mogelijkheden en de UI is nog slechter dan die van InDesign.

Door Tweakers user Redsandro, donderdag 09 mei 2013 19:36

@Osxy: Compatibility is een beetje een non-issue. We zoeken geen Adobe-emulator, we zoeken (in dit geval) een programma om boekjes mee te maken.

Als ik een alternatief heb voor een diesel-auto, en het is een benzine-auto, dan hoeft hij wmb ook geen diesel te ondersteunen. Het gaat erom dat je er mee kunt rijden.

@ameesters: Xara Extreme? Nooit van gehoord.
(5 minuten later...) Schijnt dat alleen de meest uitgeklede versie gratis is, en dat de 'core' gewoon closed-source is. Dat druist een beetje tegen mijn doelstellingen in.

Door Tweakers user Gropah, donderdag 09 mei 2013 20:57

Heb toevallig net vandaag mijn CS6 Master collection besteld (voor 24 euro via het werk). Nu was is het voor mij niet zo probleem dat het op windows draait, omdat ik veel game en gamen op Linux imo nog niet goed genoeg werkt, maar ik snap het punt. Het probleem met veel van de genoemde software (bijvoorbeeld) gimp is dat het een stuk minder gebruiksvriendelijk is.

[Reactie gewijzigd op donderdag 09 mei 2013 21:03]


Door Tweakers user Arnlith, donderdag 09 mei 2013 21:45

Crap... ben ik toch weer Linux aan het installeren om even te kijken :P

Door Tweakers user ameesters, donderdag 09 mei 2013 21:53

[url url="http://redsandro.tweakblogs.net/blog/8941/adobe-in-je-kont-is-dat-wel-gezond-(alternatieven).html#r_123749" external=0]
@ameesters: Xara Extreme? Nooit van gehoord.
(5 minuten later...) Schijnt dat alleen de meest uitgeklede versie gratis is, en dat de 'core' gewoon closed-source is. Dat druist een beetje tegen mijn doelstellingen in.
Weet je zeker dat je de juiste site te pakken had? (http://www.xaraxtreme.org/)

Door Tweakers user sanderev66, donderdag 09 mei 2013 21:59

Wat geen Paint.net? :+

Of anders is er ook nog altijd Good Ol' Paint :)

[Reactie gewijzigd op donderdag 09 mei 2013 22:00]


Door Tweakers user ik.ben.iemand., donderdag 09 mei 2013 22:09

Mijn aptitude is een hele tijd kapot geweest, toen ik afgelopen week Ubuntu 13.04 installeerde met Glimp vond ik het ineens een beul beter programma, de versie die ik gebruikte was iets antieker dan ik dacht.

(Was nog van voor single window :P)

Door Tweakers user Jogai, vrijdag 10 mei 2013 07:34

ameesters schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 21:53:
[...]


Weet je zeker dat je de juiste site te pakken had? (http://www.xaraxtreme.org/)
Zo te zien is blender genoemd als alternatief. Lijkt ook wel wat uitgebreider te zijn.

Door Tweakers user chucky, vrijdag 10 mei 2013 09:03

Je vergeet een HELE belangrijke.

Als amateur fotograaf gebruik ik met liefde Adobe Photoshop Lightroom, het is eigenlijk een compleet los product van Photoshop die bedoel is om de meest gebruikte settings op een gebruiksvriendelijke manier snel toe te passen. Heerlijk!

Is hier een alternatief voor @ linux?

-- Edit, vergeten: Hele goede post!

[Reactie gewijzigd op vrijdag 10 mei 2013 09:03]


Door Tweakers user Gomez12, vrijdag 10 mei 2013 14:08

Je vergeet 1 puntje, als jij slechts 20% van de tijd Adobe gebruikt, dan hoef je ook slechts 20% (in maanden) van die 6 jaar te betalen.

Dus je gaat van 1900 > 1200 per 6 jaar...

Ik vind het creative cloud concept ook een niet werkend concept, maar met jouw gegeven cijfers krijg je gewoon 37% korting.

Door Tweakers user Vaudtje, vrijdag 10 mei 2013 14:26

Indrukwekkend goed gedocumenteerde en beargumenteerde blogpost.

Op basis van de titel kwam ik in eerste instantie met popcorn en mijn brandvrije jasje aanzetten om de Adobe-flames te bewonderen. En toen bleek de inhoud ineens opmerkelijk gestructureerd en genuanceerd, wat doet denken dat je eigenlijk meer wil informeren dan entertainen. In dat geval mag het wel wat strakker.

Ik kan de gebruikte stijl ook wel waarderen, maar net als bij de FOSS software UI is het als puntje bij paaltje komt qua gebruikservaring nog beter als je het gewoon professioneel en gelikt aanpakt denk ik.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 10 mei 2013 14:27]


Door Tweakers user Redsandro, vrijdag 10 mei 2013 15:38

chucky schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 09:03:
Je vergeet een HELE belangrijke.

Als amateur fotograaf gebruik ik met liefde Adobe Photoshop Lightroom (..) Is hier een alternatief voor @ linux?
Als Master Collection gebruiker heb je geen Lightroom dus daarom dacht ik er niet aan, maar in feite is Lightroom gewoon een GUI om Camera RAW, de zelfde Camera RAW die zowel in Photoshop als Bridge zit.

Darktable en RawStudio zijn dan ook een soort Lightroom. Mijn stem gaat naar Darktable.
Gomez12 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 14:08:
Je vergeet 1 puntje, als jij slechts 20% van de tijd Adobe gebruikt, dan hoef je ook slechts 20% (in maanden) van die 6 jaar te betalen.
Dat is echt ondoenlijk. Niet alleen betaal je op maandbasis zo'n 50% meer dan op jaarbasis, en is het ondoenlijk om je Adobe shizzle steeds 'aan' en 'uit' te zetten, maar ook was mijn voorbeeld versimpeld. In de werkelijkheid zit ik bijvoorbeeld 1 dag in de week in Windows/Adobe, en 4 dagen in de week in Linux/Eclipse. Oh Eclipse, da's misschien nog een mooi alternatief voor Dreamweaver en FlashBuilder. :)

@Vaudtje eigenlijk wilde ik allebei doen, en tegelijk ook de FOSS alternatieven afzijken omdat ze zo krachtig zijn maar door hun lompe interfaces vaak niet tot hun recht lijken te komen. Maarja ik verloor mijn momentum een beetje. :P

Door Tweakers user Osxy, vrijdag 10 mei 2013 16:40

Redsandro schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 19:36:
@Osxy: Compatibility is een beetje een non-issue. We zoeken geen Adobe-emulator, we zoeken (in dit geval) een programma om boekjes mee te maken.

Als ik een alternatief heb voor een diesel-auto, en het is een benzine-auto, dan hoeft hij wmb ook geen diesel te ondersteunen. Het gaat erom dat je er mee kunt rijden.
Als je in de grafische industrie actief bent en men stuurt je een indesign package (of ze vragen om package) kan je niet aankomen met "kan ik niet openen" of "ja dan moet je dat freeware pakket maar downloaden waar je nog nooit mee hebt gewerkt"

Door Tweakers user Redsandro, vrijdag 10 mei 2013 18:49

Osxy schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:40:
[...]

Als je in de grafische industrie actief bent en men stuurt je een indesign package
Dan kies je er voor om andermans werk af te maken, of je werkt in een te grote industrie waar je andermans dromen af moet maken, of je werkt met een groot team samen aan iets. Dan kan je ook wel die §750 per jaar vorken want dan hebben jullie met zijn allen niet de drang om dat bedrag te besparen of een andere reden om van Adobe af te stappen.

Ik vind compatibaliteit nog steeds een non-argument. You can't have your cake and eat it too.

Als mensen bij mij komen voor product x, dan hebben zij er niets mee te maken of ik nu met links of rechts schrijf.

Dit geldt overigens voor bijna alle bovenstaande software. Mensen zijn het gaan maken vanuit de droom om een taak te vervullen met open software waar iedereen aan mee mag bouwen. Compatibaliteit met software waar ze niks mee te maken willen hebben hoort daar vaak niet bij.

Door Tweakers user Osxy, vrijdag 10 mei 2013 18:54

Redsandro schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 18:49:
[...]

Dan kies je er voor om andermans werk af te maken, of je werkt in een te grote industrie waar je andermans dromen af moet maken, of je werkt met een groot team samen aan iets. Dan kan je ook wel die §750 per jaar vorken want dan hebben jullie met zijn allen niet de drang om dat bedrag te besparen of een andere reden om van Adobe af te stappen.
Of je doet grote personalisatie opdrachten waarbij je bronbestanden van verschillende reclame bureau's aangeleverd krijgt.

Ik snap je punt maar het is wel zo dat het ook voor freelancers soms noodzakelijk is om Indesign te bezitten. Een dure grap.

Door Tweakers user Redsandro, vrijdag 10 mei 2013 19:19

Dat klopt. Ik ben bang dat je gewoon moet betalen als het werken met Adobe bronbestanden een service is die je wilt leveren.

Zelfs programma's die wŤl met (iets anders maar vergelijkbaar) psd bestanden overweg kunnen, openen complete effectlayers vaak gerasterd. En dan heb je ook nog dat de auteurs van die bronbestanden de compatibaliteit voor opgeslagen bestanden uitvinken (omdat de bestanden dan kleiner zijn) en je kan de layers al helemaal niet meer zien.

Deze monopolisering in de grafische industrie is iets waar Adobe van smult, en nu zie je wat het gevaar is. Adobe kan zomaar eenzijdig het licentiemodel aanpassen. Voor de een scheelt het meer dan voor de ander, maar iedereen gaat meer betalen.

Door Tweakers user himlims_, zaterdag 11 mei 2013 09:05

zojuist deze nieuwe gem gevonden; http://www.picozu.com/editor/

Door Tweakers user riezebosch, zondag 12 mei 2013 10:38

Redsandro schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 19:19:
Dat klopt. Ik ben bang dat je gewoon moet betalen als het werken met Adobe bronbestanden een service is die je wilt leveren.

Zelfs programma's die wŤl met (iets anders maar vergelijkbaar) psd bestanden overweg kunnen, openen complete effectlayers vaak gerasterd. En dan heb je ook nog dat de auteurs van die bronbestanden de compatibaliteit voor opgeslagen bestanden uitvinken (omdat de bestanden dan kleiner zijn) en je kan de layers al helemaal niet meer zien.

Deze monopolisering in de grafische industrie is iets waar Adobe van smult, en nu zie je wat het gevaar is. Adobe kan zomaar eenzijdig het licentiemodel aanpassen. Voor de een scheelt het meer dan voor de ander, maar iedereen gaat meer betalen.
Het zou natuurlijk wel prettig zijn als bij het overstappen van Lightroom je library geÔmporteerd kan worden zodat je bewerkingen bewaard blijven. Ik ben doorgaans zuiniger op mijn RAW's dan op de jpeg's.

Lightroom zelf is trouwens ook best betaalbaar geworden.

[Reactie gewijzigd op zondag 12 mei 2013 10:38]


Door Bart, zondag 12 mei 2013 12:27

Redsandro schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 18:49:
[...]

Ik vind compatibaliteit nog steeds een non-argument. You can't have your cake and eat it too.

Als mensen bij mij komen voor product x, dan hebben zij er niets mee te maken of ik nu met links of rechts schrijf.

Dit geldt overigens voor bijna alle bovenstaande software. Mensen zijn het gaan maken vanuit de droom om een taak te vervullen met open software waar iedereen aan mee mag bouwen. Compatibaliteit met software waar ze niks mee te maken willen hebben hoort daar vaak niet bij.
Je streven is goed, maar doen alsof compatibiliteit er niet toe doet gaat echt te ver. Zťker met InDesign projecten is dit vaak essentieel. Als ZZP'er huisstijlen ontwikkelen en vervolgens zeggen dat jouw bronbestanden helaas in een afwijkend formaat staan? Dan was dat je laatste opdracht voor het bedrijf.

Ik zeg niet dat dit een goede zaak is hoor, het zou beter zijn als het lukt hier open formaten voor te ontwikkelen. En ik vind het ook geen goede ontwikkeling, het monopolie dat Adobe nu aan het krijgen. Aan de andere kant: als grafisch werk je core-business is, dan vind ik nog steeds dat je met de Creative Suite hťťl veel bang for the buck krijgt.

Door Tweakers user litemotiv, zondag 12 mei 2013 12:43

Veelbelovende tool, maar hier op Chrome wel redelijk buggy. Als ik een text-layer maak bijvoorbeeld kan ik daarvan wel de transparantie omlaag zetten, maar vervolgens niet meer omhoog.

Door Tweakers user Redsandro, zondag 12 mei 2013 16:38

Bart schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:27:
[...]

Als ZZP'er huisstijlen ontwikkelen en vervolgens zeggen dat jouw bronbestanden helaas in een afwijkend formaat staan? Dan was dat je laatste opdracht voor het bedrijf.
Zeggen dat je bronbestanden in een open formaat staan. SVG ipv AI. Dat kan Illustrator volgens mij ook prima openen.

Bovendien als ze briefpapier (ik noem maar een dwarsstraat) willen, dan regel ik Úf een paar kistjes met dat papier, (en) Úf gewoon een portable document format (PDF) (ook van Adobe :') ).

Als mensen bij mij een auto bestellen dan lever ik een auto, geen lopende band. Als ze per se willen dat ik lopende banden van Philips gebruik (weet ik veel wie die dingen maakt. :P ) voor de auto's die ik lever, dan zoeken ze toch een andere dealer?

Please note dat dit allemaal hypotetisch is en ik dus ook gewoon (nog) Illustrator gebruik, maar klanten hebben mij nog nooit naar bronbestanden gevraagd. Dat interesseert ze niet. Ze willen iets in hun handen hebben en klaar.

Misschien heb jij veel grotere klanten dan ik, of misschien werk je voor een ander die er nog verder aan wil sleutelen. Maar zolang ik me kan permiteren om kieskeurig te zijn werk ik niet graag voor een opdrachtgever die eist dat ik bepaalde software gebruik.

[Reactie gewijzigd op zondag 12 mei 2013 16:42]


Door Tweakers user Kompaan, maandag 13 mei 2013 18:32

Inkscape gebruik ik zelf voor typografische dingen zoals logotype ontwerpen, schetsen voor layouts, t-shirts... Maar het is niet een vervanging van Ai, maar het word wel sneller beter dan Ai (ze hebben ook wel wat in te halen).

Ik kan het verhaal van Redsandro dat klanten (bijna) nooit naar bronbestanden vragen bevestigen :-) Gewoon een rij verschillende versies van het eindproduct afleveren, inclusief welke/wanneer/hoe te gebruiken, klaar.

Door Tweakers user RoestVrijStaal, dinsdag 14 mei 2013 00:14

Vraagje: Heb je wel eens LMMS geprobeerd? Zo ja, wat zijn je bevindingen in vergelijking met bijv. Ardour?

Het is ook een DAW die net als Traverso zowel op Linux als Windows draait. Alleen in vergelijking met de ander wordt LMMS wel (zichtbaar) actief verder ontwikkelt.

Overigs, wen maar aan Qt.
De persoon die altijd GTK+ naar Windows heeft geport is ermee opgehouden, en de animo bij andere ontwikkelaars van GTK+ / Gnome om GTK+3 naar Windows te porten is er niet. Laat staan bugfixes voor de huidige verweesde port.

Mede hierdoor is een stabiele versie 1.1.0 van MyPaint nog steeds niet uitgekomen. Degene die de Windows port van MyPaint onderhoud, loopt tegen problemen op van verouderd GTK+. En dat is jammer.

Door Tweakers user Redsandro, dinsdag 14 mei 2013 01:46

RoestVrijStaal schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 00:14:
Vraagje: Heb je wel eens LMMS geprobeerd? Zo ja, wat zijn je bevindingen in vergelijking met bijv. Ardour?
Ja, hoewel mijn ervaring gebaseerd is op een minimaal 3 jaar oude LMMS. Het is echt een ruwe diamant, want de sound engine is gewoon vet en je kan er een hoop mee. Als ik een minideuntje nodig heb voor een stukje media maak ik dat altijd in LMMS. Zoals het lame placeholder-introotje op http://www.redsandro.com/

Het is een soort Fruity Loops (of 'tegenwoordig' FL Studio) meets CuBase maar dan met een uitgeklede crappyere interface. De interface laat echt steken vallen. Ik heb al (serieus) 5 jaar het plan om C++ te leren en die interface beter te maken, want niemand heeft in de gaten hoe waardevol de sound engine eigenlijk is. Maar je weet zelluf, plannen hebben en volwassen zijn gaan niet goed samen. :'(

Maar het is absoluut gťťn Ardour. Ardour is professioneel en zwaar gericht op masteren en multitrack recording. LMMS is speelgoed (met een goede engine), gericht op muziek maken. Hoewel je tracks kan opnemen is dat niks vergeleken bij de mogelijkheden van Ardour. Routing en alles, niks vergeleken bij Audour.
Overigs, wen maar aan Qt.
Bedankt voor de informatie. Dat wist ik niet. Erg jammer. Dat is nou juist een goede reden om voor een framework te kiezen, dat multiplatform. Zien ze zelf de kracht niet in van platformonafhankelijk (kunnen) zijn?

Wel een beetje een eng idee dat een feature die zo populair is vaak leunt op maar ťťn dev. Vooral als het om eem fra,ework met zo'n groot 'marktaandeel' gaat.

Door Tweakers user PcDealer, dinsdag 14 mei 2013 13:08

Ik als licentieverkoopslet dacht meteen aan je beschrijving van je studentenlicentie die is geupgraded en daarna nog een keer. Ik vraag me af of het wel mag/mocht, zeker nu je geen student meer bent. Normaliter is studie exit -> licentie exit.

Door Tweakers user JoeyPrr, dinsdag 14 mei 2013 14:26

In de webdesign-wereld word op het moment enthausiast gesproken over Sketch. Ik heb er nog niet uitgebreid mee kunnen kloten, maar het lijkt me een waardige vervanger voor Photoshop en Fireworks als je een webdesigner bent (en een Mac hebt).

Door Tweakers user Redsandro, woensdag 15 mei 2013 00:02

PcDealer schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:08:
Ik als licentieverkoopslet dacht meteen aan je beschrijving van je studentenlicentie die is geupgraded en daarna nog een keer. Ik vraag me af of het wel mag/mocht, zeker nu je geen student meer bent. Normaliter is studie exit -> licentie exit.
Jazeker mag dat, als licentieverkoopslet zou je dat moeten weten. :+ Vanaf CS2 of CS3 mag/mocht je van een studentenlicentie een commerciŽle upgrade kopen om een commerciŽle licentie te hebben. Je moet bij installatie naast de key van de nieuwe versie ook de key van je oude studentenlicentie opgeven.

Adobe verandert te vaak dus ik heb even geen zin om te googlen naar een oudere FAQ omdat die losse licenties nu toch niet meer bestaan, maar je kan/kon gewoon (b.v.):
CS3 Student/Teacher -> CS5 Commercial upgrade -> CS6 Commercial upgrade.

Gedurende dat eerste (studenten)traject mag je niet commerciŽel werken, maar de tweede fout die je maakt is dat je de Studentenlicentie na je studie indefinitely mag blijven gebruiken. Niet exit dus.

Adobe heeft zelfs nu en dan onofficiŽel aangegeven niet actief op te treden tegen 'beginnende overtreders', ze zijn allang blij dat je een studentenlicentie hebt gekocht en (zeer waarschijnlijk) de volgende versie gaat upgraden naar commerciŽel.

Ook hoorde ik geruchten dat je die studentenlicentie ook gewoon commerciŽel mag gebruiken (mits student), maar in tegenstelling tot de andere dingen die ik zei heb ik dit niet uitgezocht of geverifiŽerd.

edit:

Can a student or teacher continue to use Student and Teacher Edition software after graduation or upon completion of training?
Yes. After graduation or upon completion of training, an individual may continue to use Student and Teacher Edition software.

Is there a time limit on using an Adobe Student and Teacher Edition?
Eligible users who purchase an Adobe Student and Teacher Edition receive a perpetual license that does not have a time restriction.

Can I use my Adobe Student and Teacher Edition software for commercial use?
Yes. You may purchase a Student and Teacher Edition for personal as well as commercial use.

Can I upgrade my Adobe Student and Teacher Edition software?
Adobe Student and Teacher Edition software can be upgraded to a commercial version when the user is no longer a student or teacher.
[hr]
JoeyPrr schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 14:26:
In de webdesign-wereld word op het moment enthausiast gesproken over Sketch.
Het is weliswaar goedkoper, maar nog steeds gesloten/kost geld/Mac Only. 3x een no-go wil je niet in de zelfde val stappen. Maargoed ik ken het ook niet, misschien is het wel super. Een beetje concurrentie op commerciŽel vlak daar ben ik sowieso wel voor.

[Reactie gewijzigd op woensdag 15 mei 2013 12:53]


Door Tweakers user alainromain, woensdag 15 mei 2013 09:40

Interessant topic!

Er zijn zeker weten genoeg alternatieven voor de Adobe producten. Een nadeel is alleen, wanneer je bekend bent met Adobe, na jaren lang gebruik, je, je weer moet verdiepen in de werkingen van alternatieve producten voordat je echt weer productief te werk kan gaan.
Dit kost echt wel even wat tijd. Ook als je custom lay-outs, sjablonen, penselen, etc, etc. hebt zul je die vaak moeten omzetten in een compatible bestandsformaat.

Het hangt er dus vanaf wat voor gebruiker je bent. Gebruik je de hele "Adobe suite" legaal, dan heeft dit je een hoop geld gekost. de meeste pro's doen niet jaarlijks een update maar doen snel el een paar jaar met een oude versie (Photoshop Cs3, nog steeds heerlijk).
Dus de impact van het nieuw verkoop model zal niet direct voelbaar zijn.

Doe je af en toe alleen wat schetsjes uitwerken dan heb je echt geen photoshop nodig en ben je met een alternatief prima af. Hoeveel mensen gebruiken programma's als "After Effects"? Daarbij komt dat steeds meer 3D applicaties met een "simpele" compositor geleverd worden waar je best een eind mee kan komen. Ook realtime texture editing wordt steeds meer ondersteund, en vooral uitgebreider in 3D applicaties. En de grotere studio's gebruiken steeds vaker "in house" ontwikkelde software.

Het lijkt er dus op dat vooral de amateur/semi-professionele gebruikers last gaan krijgen met het nieuwe model van Adobe. En het wordt steeds meer duidelijk dat Adobe zich meer wilt neerzetten voor pro's die de genoemde bedragen makkelijker kunnen missen.
En een klein beetje denk ik dat dit te herleiden is uit de manier waarop de Android/Ios applicaties zijn neergezet. De basis versie is gratis maar wil je meer kunnen doen dan alleen tekenen met 1 soort pen, potlood en kwast en meer dan 5 lagen gebruiken zul je moeten betalen.

Wederom zal de consument de gebeten hond zijn en wordt op deze manier software verder weg gehouden van het grote publiek. Althans, het wordt de gemiddelde thuis - designer een stuk moeilijker gemaakt.

Door Tweakers user Fireshade, donderdag 16 mei 2013 21:46

Heel fijn en uitstekend artikel.
Soms weet je door alle drukte niet wat er allemaal in FOSS voor moois gemaakt wordt.

Maar even afgezien van Adobes nieuw licentiemodel: je kan toch gewoon je 'oude' CS blijven gebruiken? Klanten merken er verder niets van :)

En 7 tientjes heb ik wel over voor een betere RAW converter: CaptureOne van PhaseOne
(ja, ook beter dan die van Adobe) :P

Door Tweakers user Redsandro, vrijdag 17 mei 2013 00:20

Ja hoor ik gebruik voorlopig ook gewoon CS die ik nog heb. :) Dit artikel is dan ook een beetje idealistisch en wishful thinking. Ik heb al die programma's gebruikt, maar ik wou dat ik even de volledige functionaliteit van al die programma's kon leren alsof ik in de Matrix zit.

Door Tweakers user Khaine, vrijdag 17 mei 2013 11:53

Blender is een fantastisch programma! Ik gebruik het niet voor werk, dus puur en alleen in de prive sferen, maar met wat uurtjes aanklooien kun je echt al veel kanten op.

Overigens heb ik geen/nauwelijks ervaring met de commerciele tegenhangers (Maya / 3DS / etc.) maar de interface is voor mij (en dan zeker sinds 2.5) een hele verademing! Simpele 3D animaties maken heb ik een mum van tijd gedaan. Te exporteren als bijna alles EN blender kent ook BGE, wat de built-in engine is waarmee je zonder al te veel programmeer-ervaring zelfs spelletjes kunt maken! Een mannetje wat blokjes wegduwt of lasers schiet heb je letterlijk in minder dan een uurt op het scherm.

Ow, zoeken op "blenderguru" (Andrew Price) en blendercookie (Jonathan) leveren 2 sites op bordevol met superkwalitatieve tutorials voor beginners en gevorderden.

Ja, een geweldige tool dat blender!

[edit]
En die mening over The gimp delen wij helaas niet. Photoshop is letterlijk het enige programma wat ik onder tux echt mis. Overigens draai ik al op linux sinds ubuntu 6.06.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 17 mei 2013 11:54]


Door Klaas van Gend, vrijdag 17 mei 2013 17:59

Inkscape is geweldig als vectortekenpakket. Het is de CorelDraws allang voorbij.
Klein foutje in je verhaal: Inkscape is wel degelijk GTK+.

Daar zit dan ook meteen een probleem in je tekst. Op Windows maakt het niet echt uit of iets nou GTK of Qt gebaseerd is, het ligt eraan wat ze als 'theming' template hebben meegeleverd. De lompigheid ligt niet aan de toolkit, maar aan de configuratie van die toolkit.

De UI van Audacity zuigt, het gebruiksgemak ook. Je blijft moeten googelen om uit te vinden hoe iets moet. Sterke kant is dus wel dat alles kan - als je het gevonden krijgt.

Qua NLE ben ik heel gecharmeerd van kdenlive. Nog geen Premiere, maar 't begint duidelijk te komen. Als je het twee jaar geleden niets vond, moet je vooral nu nog eens kijken.


Adobe gaat heel veel mensen van zich vervreemden met hun nieuwe businessmodel.
Posts zoals de jouwe gaan helpen om mensen aan fatsoenlijke alternatieven te helpen.
Goed zo!

Door Ed, vrijdag 17 mei 2013 22:24

Gezien je vaak terug kerende klachten over dualboot, raad ik je het opensource pakket aan:
VirtualBox
:-p

Met als die pakketten heb je vast geen PC met 1Gb ram, dus een virtual machine er op en gaan. Misschien kan je binnen linux ook nog netjes de windows uit het andere OS integreren. Dan merk je niet een welke applicatie op welk OS draait.

Door Tweakers user Redsandro, zaterdag 18 mei 2013 01:00

Ik heb dat al eens geprobeerd. Maar ten eerste is virtualisatie geen optie voor serieuze softwarepaketten als After Effects en Photoshop. Die zijn te hi-tech en draaien niet. Ten tweede had ik een virtuele machine met een RAW drive gelinkt aan mijn Windowspartitie, maar in de virtualisatie was de activatie niet geldig, en bij normaal booten duurde het starten dan heel lang. (omdat Windows de boel aan het repareren was?)

Wel heb ik een poosje twee computers/monitors naast elkaar gedraaid met Synergy+ als softwarematige KVM. Dat ging wel netjes, maar op een gegeven moment wil je gewoon altijd je beste PC gebruiken voor beide OSsen. :)

Door Tweakers user bazkie_botsauto, zaterdag 18 mei 2013 15:15

mooi stuk! ik wou nog even Renoise toevoegen, geniale tracker (muzieksoftware). alleen jammer dat er weinig/geen vst(i)'s bestaan voor linux :(

Verder kan ik zelf totaal niet overweg met the Gimp.. misschien is het wennen, maar ik heb het gevoel dat het niet erg intuitief werkt :)

Door Yodadiedadoedaa, zaterdag 18 mei 2013 20:08

Even Resumť-Overflakkee: Je hebt dus een licentie en niet zomaar 1, maar 1 voor de Master Collection. Daar heb je destijds bewust voor gekozen om alle applicaties te hebben. Studentenversie mooi goedkoop maar zoals je zelf al zegt niet geoorloofd voor commercieel werk. Logisch want een ander betaalt daar wel voor. Wacht even die upgrade? Die is nog recent? Laat me raden een upgrade naar CS6? Well done, die blijft gewoon nog werken hoor, ook nog over 24 maanden en ook nog over 24 jaar. Je hoeft dus geen upgrade/overstap naar de Creative Cloud te maken (die §61 per maand in je rekensom klopt voor je eerste jaar dan ook niet maar a la die schenk ik je). Jij wil dus beweren dat je als freelancer, gebruik makend van de tools die je nodig hebt (Adobe), je projecten niet zo kan factureren dat je per maand die 6 tientjes kan betalen? Sorry dan zit je in de verkeerde business of je accountant kan niet rekenen.

Je vergeet even dat de meeste grafische bureau's nog steeds draaien op Mac OS X. Die hebben dan weinig aan alternatieven die native op Windows/Linux draaien, het kan wel maar dat is weer een heel ander verhaal ;-)

Kortom, de vraag die je jezelf moet stellen: Vind ik (mijn klant) het waard om altijd de laatste versies en mogelijkheden te hebben of niet. Zo niet blijf je lekker bij CS x en verder is er niets aan de hand. Nogmaals Adobe dwingt je niet tot upgraden dat doen andere partijen (Microsoft/Apple) wel voor je :P

Door Tweakers user Stukfruit, zondag 19 mei 2013 11:52

Do not underestimate the power of The GIMP! Wist je wel dat een 32-bit fork van The GIMP (CinePaint) door Hollywood is gebruikt voor films als Harry Potter, Spiderman, en The Last Samurai?
CinePaint is hartstikke dood hoor. En in principe kan je zelfs pakketten als Paint.NET gebruiken om werk voor Hollywoodfilms te verrichten, dus zoveel zegt deze uitspraak ook weer niet.

Inkscape is trouwens ook behoorlijk dood, net zoals zijn voorganger Sodipodi. Scribus ook.

Wat jouw post hier vooral laat zien is dat de OSS-wereld na tien jaar (!) nog steeds de gewoonte heeft om dode producten met 1 ontwikkelaar zonder tijd als "levend" te beschouwen en dat helaas nog steeds dat verschrikkelijk vieze GTK+ veelvuldig wordt gebruikt. Onder Linux zelf valt het nog mee, al blijft het programmeren ervoor een ramp met al die boilerplatecode, maar onder Windows is het alsof je jezelf vrijwillig iedere keer door een doornstruik heen laat trekken. En gebruikt men eindelijk eens Qt, dan nog wordt het alsnog niet goed ingezet en misbruikt om lelijke en slecht werkende custom widgets mee te maken.

Blender is eigenlijk het enige open programma dat echt mee kan doen in de wereld van de pro's. Het wordt volop ontwikkeld door veel mensen die er ook nog verstand van hebben, heeft een erg goede projectleider (Ton Roosendaal) en bevat tegenwoordig een behoorlijke interface die met enige oefening niet tegen maar met je meewerkt.

En weet je, die goede leiding is ontstaan uit een commercieel verleden en een commercieel tintje dat er nog altijd dik omheen hangt...

Door Tweakers user ppl, zondag 19 mei 2013 17:32

Stukfruit schreef op zondag 19 mei 2013 @ 11:52:
Inkscape is trouwens ook behoorlijk dood, net zoals zijn voorganger Sodipodi. Scribus ook.
Dan vraag ik me af wat jij dan als dood definieert. Beide projecten zijn gewoon nog in leven en doen bijv. mee met de Google Summer of Code 2013. Het probleem is vaak dat mensen denken dat je wekelijks met een release moet komen om niet dood te zijn en dat is echt complete bullshit. Ontwikkeling van iets als Inkscape, Scribus, The GIMP, enz. is niet anders als de ontwikkeling van de equivalente Adobe producten. Het enige verschil is dat bij OSS het in de openheid gebeurd en bij Adobe geheel gesloten. Het enige wat je daar een keer van merkt is wanneer ze een beta programma starten.
Wat jouw post hier vooral laat zien is dat de OSS-wereld na tien jaar (!) nog steeds de gewoonte heeft om dode producten met 1 ontwikkelaar zonder tijd als "levend" te beschouwen en dat helaas nog steeds dat verschrikkelijk vieze GTK+ veelvuldig wordt gebruikt. Onder Linux zelf valt het nog mee, al blijft het programmeren ervoor een ramp met al die boilerplatecode, maar onder Windows is het alsof je jezelf vrijwillig iedere keer door een doornstruik heen laat trekken. En gebruikt men eindelijk eens Qt, dan nog wordt het alsnog niet goed ingezet en misbruikt om lelijke en slecht werkende custom widgets mee te maken.
GTK+ wordt niet voor niets vaker gebruikt dan Qt. Qt is al jaren achtergesteld op GTK+ doordat Nokia er vrijwel niets mee deed. Zo weinig dat ze het uiteindelijk van de hand hebben gedaan. Als we het hebben over dode projecten dan is dit het wel. Laat ook mooi zien dat het bij OSS helemaal geen kwestie is van een enkele ontwikkelaar die iets ontwikkeld. Het gaat hier, net als bij andere grote projecten zoals Inkscape en Scribus, om een team. Veelal mensen die uit de commerciŽle wereld komen en die van de baas mogen bijdragen aan het project. Zo is Linux geworden wat het nu is maar ook dingen als GNOME, OpenOffice/LibreOffice, FreeBSD en vele vele anderen.

Het probleem wat je hier schetst met Windows komt niet door GTK+ noch door Qt of welke widget dan ook. Windows is een ander systeem die een andere GUI heeft die andere zaken gebruikt. OS X is daarin niet anders. GTK+ en Qt zijn bedoeld voor UNIX/Linux systemen en omgevingen als KDE en GNOME. Dat je die widgets ook crossplatform kunt gebruiken is leuk maar betekent wel dat het lang niet altijd goed aansluit op een OS. Idem voor iets als Java. Soms is dat een probleem (in OS X zijn bijv. de services, de centrale spellings-/grammatica controle, enz. handig; die heb je dan niet) maar vaak ook niet. Het ziet er dan alleen ietwat anders uit dan je gewend bent. In Windows is dat vrij gewoon want daar is het in de laatste jaren 1 grote mengelmoes van interfaces geworden. Uniformiteit zoals GNOME en OS X die bieden is daar ver te zoeken ondanks Microsofts pogingen sinds Windows Vista. Adobe applicaties zijn een verdomde goed voorbeeld van een interface die totaal niet aansluit op geen enkel OS waar het op draait. Het is out of place in OS X, in Windows en als je het op Linux via WINE draait ook daar ongeacht de desktopomgeving. Maar daar gaat het ook niet om, het gaat om de functionaliteit die het biedt en juist op dat vlak zijn er tegenwoordig best wel aardige alternatieven.
En weet je, die goede leiding is ontstaan uit een commercieel verleden en een commercieel tintje dat er nog altijd dik omheen hangt...
Wat dus geldt voor praktisch ieder groot open source project waaronder ook de applicaties die jij hier eerder afschiet.

M.a.w. je kennis van softwareontwikkeling, open source, etc. laat zeer te wensen over. Het enige daadwerkelijke punt die je maakt betreft het uiterlijk van de applicaties en helaas voor jou is dat een punt die net zo hard op gaat voor de applicaties van Adobe. Het is allemaal bevooroordeeld oppervlakkig gelul. Had het dan gewoon gehad over de functionaliteit van de applicaties want daar wordt hier naar gevraagd. Er zijn alternatieven op papier maar hoe zit dat in de praktijk? Zijn ze echt bruikbaar voor de professional, de amateur of moeten we het massaal links laten liggen?

Door Tweakers user iThinkSo, maandag 20 mei 2013 10:06

Even nog 1 klein dingetje over Blender: je kan inderdaad in het principe alle eigenschappen van wat dan ook in het principe op een keyframe zetten, dus ook alles in de compositor. En de interface: de beste en meest flexibele die ik ooit op welk programma dan ook heb gezien.

[Reactie gewijzigd op maandag 20 mei 2013 10:08]


Door Tweakers user Stukfruit, maandag 20 mei 2013 16:32

ppl schreef op zondag 19 mei 2013 @ 17:32:
Dan vraag ik me af wat jij dan als dood definieert. Beide projecten zijn gewoon nog in leven en doen bijv. mee met de Google Summer of Code 2013. Het probleem is vaak dat mensen denken dat je wekelijks met een release moet komen om niet dood te zijn en dat is echt complete bullshit.
De huidige status van Inkscape:

- al jaren op release 0.48.x
- alleen nog bugfixes + een paar kleinere features door oa. die SoC
- website wordt al jaren niet meer bijgewerkt
- wiki ook niet
- repository laat zien dat er vooral wat bugfixes worden gedaan ipv de grote veranderingen die nodig zijn

Alles wijst er dus op dat Inkscape niet bepaald levendig is. Het spijt me als ik je op je tenen heb getrapt, maar dit zijn zeker niet de tekenen van een gezond project.
GTK+ wordt niet voor niets vaker gebruikt dan Qt. Qt is al jaren achtergesteld op GTK+ doordat Nokia er vrijwel niets mee deed.
Voor iemand die mij uitmaakt voor een persoon die weinig weet van OSS en softwareontwikkeling toon je hier anders ook niet echt veel kennis.

Wanneer we naar de features van de genoemde toolkits kijken dan heeft Qt nooit achtergelopen op Gtk+, dus dat is alvast onzin. Verder hadden ze bedrijfsmatig inderdaad een wat mindere periode bij Nokia, maar Gtk+ heeft alleen een paar mensen van Red Hat, Google, Novell, Intel en wat onbekende bedrijfjes erachter zitten ipv een bedrijf met een team dat zich compleet op de toolkit richt. Daarnaast hebben de dames en heren achter Qt al sinds het begin laten zien dat ze prima hun werk kunnen bijhouden en waar nodig ook goede ondersteuning bieden voor transities naar nieuwere versies. Zie dat maar eens terug te vinden bij Gtk+.

Nee, er zijn weinig redenen om Gtk+ een voorkeursbehandeling te geven.
Zo weinig dat ze het uiteindelijk van de hand hebben gedaan. Als we het hebben over dode projecten dan is dit het wel.
Ik denk dat je je definitie van een dood project moet bijstellen. Dat Nokia er niets mee deed wil niet zeggen dat de ontwikkeling van Qt niet verder is gegaan. Bovendien was Qt niet alleen een inhouse-project voor Nokia maar wordt het ook erg veel gebruikt in de industrie, met goed betalende gebruikers. Je argument gaat dus helemaal niet op.
Het gaat hier, net als bij andere grote projecten zoals Inkscape en Scribus, om een team. Veelal mensen die uit de commerciŽle wereld komen en die van de baas mogen bijdragen aan het project. Zo is Linux geworden wat het nu is maar ook dingen als GNOME, OpenOffice/LibreOffice, FreeBSD en vele vele anderen.
Ben ik helemaal met je eens; het gaat om het team. Maar je moet wel een team opzetten en niet afhankelijk zijn van een paar mensen die op hun zolderkamer zo nu en dan even wat tijd weten vrij te maken. Dat werkt niet, en projecten zoals Inkscape laten dat duidelijk zien.

Van de voorbeelden die je noemt is Linux grotendeels ontwikkeld door grote bedrijven, GNOME ook en OpenOffice ook.
Het probleem wat je hier schetst met Windows komt niet door GTK+ noch door Qt of welke widget dan ook.

...
Leuk verhaal, maar ook dit gaat niet op. Als je naar de toolkits van Microsoft zelf kijkt dan zal je zien dat ze zelf ook keer op keer het wiel opnieuw uitvinden. Zo renderen ze de widgets in WPF bijvoorbeeld ook gewoon zelf via Direct3D. Als Microsoft dit kan, dan kan een Open Source-project dit ook. En Qt laat dit dan ook een beetje zien (maar dan via OpenGL).

De rest van wat je daar opnoemt heb ik het nooit over gehad. Ik heb het alleen maar over hoe de UI eruitziet en hoe het zich gedraagt. Niet over spellingscontrole, speciale services en andere toevoegingen die je als normale gebruiker niet ziet. Het zal mij als gebruiker een worst zijn of dat techniek X of Y is.
Wat dus geldt voor praktisch ieder groot open source project waaronder ook de applicaties die jij hier eerder afschiet.
Alleen als je de codebase erbij pakt zijn het grote projecten.
M.a.w. je kennis van softwareontwikkeling, open source, etc. laat zeer te wensen over.
Mensen die persoonlijk worden komen zelf met slechte argumenten of begrijpen niet wat er bedoeld wordt. Zo te zien gaat dit nog steeds op.
Het enige daadwerkelijke punt die je maakt betreft het uiterlijk van de applicaties en helaas voor jou is dat een punt die net zo hard op gaat voor de applicaties van Adobe. Het is allemaal bevooroordeeld oppervlakkig gelul.
Hang svp ergens anders de fanboy uit. Ik kijk naar hoe bruikbaar een programma is en hoe snel je er belangrijke dingen mee kan uitvoeren. Zelf heb ik 3 jaar lang (alleen maar) the GIMP / Sodipodi / Inkscape gebruikt en 6 jaar lang Photoshop / Illustrator, dus volgens mij heb ik best recht van spreken.
Had het dan gewoon gehad over de functionaliteit van de applicaties want daar wordt hier naar gevraagd. Er zijn alternatieven op papier maar hoe zit dat in de praktijk? Zijn ze echt bruikbaar voor de professional, de amateur of moeten we het massaal links laten liggen?
Ik kan je vertellen dat het aan de gebruikerskant in de praktijk tegenvalt en dat OSS-tools in de industrie vooral worden gebruikt als aanvulling en niet als invulling.

Maar dat mag ik je als pro in diezelfde industrie vast niet vertellen want ik weet niets ;)

[Reactie gewijzigd op maandag 20 mei 2013 16:35]


Door Tweakers user lammert, zaterdag 25 januari 2014 00:13

In het kader van "beter laait dan nooit" reageren: er is tevens een uitstekend alternatief voor ColdFusion, genaamd Railo. Na letterlijk dagen tijd te hebben verprutst aan onzinnig Adobe licentie geneuzel veroorzaakt door incompatibiliteit tussen versies heb ik Railo geprobeerd als een soort noodoplossing om toch maar die ColdFusion webserver weer online te krijgen. Het is maanden later ondertussen en ik durf wel te stellen dat Railo zeer stabiel is en betere compatibiliteit kent met oude CF code dan ColdFusion 10.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier ťťn aanmaken.