Er is een tsunami aan instanties die email niet begrijpen

Door Redsandro op donderdag 26 november 2015 02:25 - Reacties (27)
Categorie: Beveiliging, Views: 6.722

Er is een tsunami aan instanties die email niet begrijpen

De blauwe envelop verdwijnt. En zo sluit ook de Belastingdienst zich aan bij de monopolistische en oligarchische (overheids)instanties die willen dat je je digitale post op komt halen.
  • ING bank
  • DUO / IB-Groep
  • RijksOverheid / MijnOverheid
  • BelastingDienst
Bij deze en steeds meer instanties krijg je een bericht dat je moet inloggen om een bericht op te halen. Bij de ING bank wordt je zelfs aangeraden om regelmatig in te loggen:

https://pbs.twimg.com/media/CSlfJomWIAAHdvU.png:large

Bij mijn.overheid.nl kan je na het inloggen wel alsnog kiezen om een bericht naar je email adres door te sturen.

Maar waarom zo moeilijk? Het meest gehoorde argument is "om een veilige omgeving af te dwingen". Maar kunnen we niet zelf bepalen of we ons email adres als veilig beschouwen? Helemaal voorin de tuin staat een plastic bakje (AKA brievenbus) die ik daar zelf heb neergezet, en daar worden ook gewoon blauwe enveloppen in gestopt. Is het niet mijn eigen verantwoordelijkheid om mijn inbox veilig te behandelen?

Ik vind het niet meer dan logisch dat we na eenmalig inloggen de optie moeten hebben om ons mailadres als veilig aan te merken, waarbij we accoord gaan met bepaalde voorwaarden (die toch niemand leest) waarin we verklaren zelf schuldig te zijn aan het eventuele uitlekken van correspondentie waardoor de hele wereld weet dat ik een nieuw rijbewijs moet ophalen en huurtoeslag moet terugbetalen.

Wel snap ik dat deze instellingen het Nederlandse volk te dom achten om hun eigen email veilig te houden maar dat niet kunnen zeggen. Daarom vind ik dat (overheids)instellingen die papieren post willen vervangen door digitale post verplicht moeten zijn om gebruikers de optie aan te bieden om een public GPG key te uploaden, waarmee ze digitale post alsnog kunnen ontvangen in plaats van apart bij elke instelling te moeten ophalen. En dus de opt-in optie moet hebben om mijn berichten te kunnen ontvangen, niet zelf te moeten ophalen.
Heeft de Belastingdienst in een brief aan u verteld dat u post van de Belastingdienst voortaan uitsluitend digitaal kunt ontvangen? En bent u daar niet tevreden over? Dan kunt u met de Nationale ombudsman bellen over uw individuele zaak: 0800 - 33 55 555 (gratis). Wij zullen uw klacht als signaal meenemen in ons onderzoek. Wij zullen uw klacht gebruiken als achtergrondinformatie voor ons grote onderzoek.
Als we nu allemaal even bellen, en melden dat we vinden dat het vervangen van papieren berichten een achteruitgang is tenzij we berichten kunnen ontvangen in plaats van ophalen nadat we een PGP key hebben opgegeven, dan krijgen we misschien een 21e eeuwse variant van deze digitalisering.

Ik heb vanaf begin 2008 met verschillende mate's van beleefd- en volwassenheid al aan DUO (toen nog IB-Groep) aangedrongen op het versturen van post per mail. Als ik netjes bleef dan kreeg ik de reactie "er wordt aan gewerkt." Zoethoudertje dus.




En dan nu, voor jullie entertainment, een blogje van mij uit 2008 toen mijn manier van communiceren nog wat minder gewenst was. (Halverwege raak ik geïrriteerd.)

Sic @ alles.


Onhandigheden en ambtenarij van de IB-Groep

Een dik jaar geleden oid bood de IB-Groep haar 'klanten' aan post digitaal te ontvangen. Gaaf! Iets handigs!

Helaas. Deze post blijk je niet te ontvangen, maar je krijgt een link naar je post op de IBG website. Moet je weer met die DigiD van de overheid, je weet wel, dat ding die je elke maand opnieuw aanvraagt, inloggen en op de vaak trage site navigeren naar je post om een PDF te openen die je liever als mail bijlage had.

Als dan ook na het inloggen de post niet gelezen kan worden is er sprake van genoeg irritatie om eens aan zo'n belangijke monopolistische organisatie te vragen: "Hey, vind je dat normaal?"

from: IB Groep <vragen@ib-groep.nl>
to: Redsandro
date: Tue, May 20, 2008 at 2:15 PM
subject: nieuw(e) Bericht(en)


Beste Mijn IB-Groep gebruiker,

Er staat een nieuw Bericht voor je klaar in Mijn IB-Groep. Het Bericht vind je onder het tabblad Post bij "Mijn gegevens". Klik hier om in te loggen.

Namens de hoofddirectie,

Directeur Klantenservice

Dit bericht is automatisch aangemaakt en daarom niet ondertekend.
Lang vol onbegrip lopen klooien op die website, maar bij post stond echt alleen de titel van het bericht, als tekst. Geen link. Niet mogelijk om het te bekijken.
Dus ik stuur een mail naar IB-Groep.

from: Redsandro
to: <webmaster@ib-groep.nl>
date: Tue, May 20, 2008 at 2:46 PM
subject: Suggestie mbt nieuwe email-post service


Sinds kort is er de mogelijkheid om IB-groep brieven per email in plaats van per post te ontvangen. Dat is erg handig dus ik schakelde deze mogelijkheid meteen in. Maar wat blijkt, je krijgt een mail waarin staat dat je in moet loggen op ib-groep.nl om daar het een en ander aan te klikken om je bericht te lezen.

Ook is er helemaal geen document te zien, er staat "De documenten in het archief kunnen momenteel niet worden geraadpleegd," waarom niet? Iets meer informatie in de tekst zou mooi zijn. (Iedere keer staat er trouwens een andere VBscript error. Niet zo netjes om online te debuggen!)

Sites als Hyves en Myspace sturen mailtjes met de tekst "log in om je bericht te lezen" zodat je gedwongen inlogt, reclame leest, en meewerkt aan de populariteit. Maar daar is bij ib-groep.nl toch helemaal geen sprake van?

Ik stel voor om de post gewoon letterlijk via de email te sturen als de gebruiker deze optie aanvinkt. Bij voorkeur in de vorm van een .pdf attachment voor persoonlijke archiefdoeleinden. Als *extra* service kan je ze ook onder 'post' op ib-groep.nl laten staan, maar nu is er weer een 'omslachtiger dan nodig dienst' ontstaan.

(Dit is een goed bedoelde brief met suggesties van een IB-groep fan!)

Groeten,

~Redsandro
Slechts een uur later (zoals het hoort);

from: Webmaster <webmaster@ib-groep.nl>
to: Redsandro
date: Tue, May 20, 2008 at 3:39 PM
subject: Re: Suggestie mbt nieuwe email-post service


Beste Redsandro,

Bedankt voor je reactie. De gedachte achter het beschikbaar stellen van berichten via Mijn IB-Groep is dat ze in een beveiligde omgeving worden aangeboden, want je wilt niet dat iemand anders je post leest toch? Die kans is groter als je via een onbeveiligde link je berichten toegestuurd krijgt via e-mail. En wees gerust: de IB-Groep zal nooit zo commercieel worden als Hyves of MySpace en reclame aanbieden binnen Mijn IB-Groep.

De beveiliging die achter Mijn IB-Groep zit is dus de reden om berichten op deze manier aan te bieden.

Met vriendelijke groet,

René Glade

Helpdesk Mijn IB-Groep

from: Redsandro
to: Webmaster <webmaster@ib-groep.nl>
date: Tue, May 20, 2008 at 4:30 PM
subject: Re: Suggestie mbt nieuwe email-post service


Dag René,

Bedankt voor het snelle antwoord.

Het privé houden van email is een verantwoordelijkheid van de gebruiker zelf. Volgens mij is mail veiliger dan post (die geregeld door mijn huisgenoten (perongeluk) wordt geopend). Ik krijg ook financiele invoices van bijvoorbeeld webhosts, wachtwoorden en activatielinks van sites en dat soort dingen in mijn mail omdat mail privé en veilig is. Mits gebruikt met gezond verstand natuurlijk - net als de voordeur met brievenbus.

Daarom denk ik dat (evt. optioneel) een pdfje (attachment natuurlijk, geen onveilige link) in de mail een blije aanwinst zal zijn!

Vriendelijke groet,

~Redsandro
Verder geen antwoord. Dat dan weer niet.

from: IB Groep <nieuwsbrief@ib-groep.nl>
reply-to: IB Groep <vragen@ib-groep.nl>
to: Redsandro
date: Fri, Sep 12, 2008 at 12:17 PM
subject: nieuw(e) Bericht(en)


Beste Mijn IB-Groep gebruiker,

Er staat een nieuw Bericht voor je klaar in Mijn IB-Groep. Het Bericht vind je onder het tabblad Post bij "Mijn gegevens". Klik hier om in te loggen. Voor een toelichting op het Bericht klik hier.

Namens de hoofddirectie,

Directeur Klantenservice

Dit bericht is automatisch aangemaakt en daarom niet ondertekend.
Vervelend traag die site, 5 minuten weggegooit. Kan post niet openen.

from: IB Groep <nieuwsbrief@ib-groep.nl>
reply-to: IB Groep <vragen@ib-groep.nl>
to: Redsandro
date: Mon, Oct 20, 2008 at 1:45 PM
subject: nieuw Bericht 2009


Beste Mijn IB-Groep gebruiker,

Er staat een nieuw Bericht voor je klaar in Mijn IB-Groep. Op dit Bericht zie je hoeveel studiefinanciering je krijgt in 2009. Het Bericht vind je onder het tabblad Post bij "Mijn gegevens". Meer informatie over studiefinanciering in 2009 vind je in de nieuwsbrief.

Klik hier om in te loggen op Mijn IB-Groep. Voor een toelichting op het Bericht klik hier.

Namens de hoofddirectie,

Directeur Klantenservice.
Oeh, nu is de mail niet automatisch gemaakt? Anyway klinkt belangrijk. Nog eens proberen.

Nee, kan mijn post niet openen.

from: IB Groep <nieuwsbrief@ib-groep.nl>
reply-to: IB Groep <vragen@ib-groep.nl>
to: Redsandro
date: Mon, Nov 17, 2008 at 12:00 PM
subject: nieuw(e) Bericht(en)


Beste Mijn IB-Groep gebruiker,

Er staan 1 of meerdere nieuwe Berichten voor je klaar in Mijn IB-Groep. Het Bericht vind je onder het tabblad Post bij "Mijn gegevens". Klik hier om in te loggen. Voor een toelichting op het Bericht klik hier.

Het Bericht in Mijn IB-Groep met een dagtekening 18-10-2008 en/of 24-10-2008 heeft een datum van 8 november 2008 op het Bericht.

Namens de hoofddirectie,

Directeur Klantenservice

Dit bericht is automatisch aangemaakt en daarom niet ondertekend.
Bedankt voor de herinnering. Zouden ze dan hun post bekijk mogelijkheid hebben gefixt?

Nee. Ik kan alleen de titels lezen van de post. Niets openen.

Nog een mail naar IB-Groep:

from: Redsandro
to: Websubmit <vragen@ib-groep.nl>
date: Mon, Nov 17, 2008 at 12:23 PM
subject: E-service IQ - "Er staat een nieuw Bericht voor je klaar"


Vraag: Er staat een nieuw bericht voor me klaar. Volg ik de instructies in de mail, dan staat onder het tabje post mooi het nieuwe bericht, maar ik kan er niet op klikken om het te "openen". Dat leest dus een beetje lastig..

~Redsandro
Een week later...

from: IB-Groep <vragen@ib-groep.nl>
to: Redsandro
date: Thu, Oct 23, 2008 at 9:32 AM
subject: Re: E-service IQ - "Er staat een nieuw Bericht voor je klaar"


Beste Redsandro,

Via de optie "Instellingen Mijn IB-Groep" kun je aangeven of je de berichtyen digitaal wilt ontvangen. Als je dit niet wilt, dan zie wel bij het kopje "Post" dat er een bericht naar je wordt gestuurd, maar zul je moeten wachten totdat je dit per post ontvangt.

Het laatste bericht gaat over jouw recht op studiefinanciering in 2009. Dit bericht wordt naar alle studenten verstuurd die recht hebben op studiefinanciering in 2009. Hierdoor gaat het om vele tienduizenden berichten. Het kan daardoor tot begin november duren voordat alle berichten, die per post worden verstuurd, zijn ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Chris Kuggeleijn

Medewerker Klantenservice
www.ib-groep.nl
Okay, whatever. Half november probeer ik het opnieuw. Ik kan nog steeds niets lezen. Ook oudere berichten niet hè.

from: Redsandro
to: IB-Groep <vragen@ib-groep.nl>
date: Mon, Nov 17, 2008 at 1:35 PM
subject: Re: E-service IQ - "Er staat een nieuw Bericht voor je klaar"


Het is inmiddels half November geweest en ik kan nog steeds niets van mijn post lezen. Inmiddels heb ik nieuwe onleesbare post. Ik wordt er nu echt brak van. Hoe onhandig kan je iets maken?

De vervelende site met nutteloze javascript alerts die al irritant waren in 1995 is bovendien - God mag weten waarom - zo langzaam dat ik er met mijn T1 superverbinding gewoon 3 minuten (!!!) over deed om alleen de TITELS van mijn post te zien. En nog steeds kan ik mijn post niet lezen.

Stuur gewoon verdorie die brieven naar mijn mailbox als pdf attachment, zoals ik dacht dat jullie zouden doen toen ik vrijwillig koos om mijn post digitaal te ONTVANGEN (en niet een linkje ernaartoe). Een half jaar geleden kreeg ik als antwoord dat de veilige omgeving van de IB website voorkomt dat andere mensen mijn post lezen. Maar ik hoef toch voor mijn papieren post ook niet naar jullie hoofdkantoor te komen? Het persoonlijk houden van een mailbox is net zo goed mijn eigen verantwoordelijkheid als het persoonlijk houden van mijn voordeur/brievenbus/deurmat. Als ik dat niet denk te kunnen, dan zou ik die optie niet activeren.

Serieus, op zijn minst de OPTIE om post te ontvangen in plaats van linkjes naar die nare site zou het leven makkelijker maken. Dan kunnen baklappen nog fijn veilig inloggen, en dan kan de gewone man de post ontvangen waar het hoort, in de mailbox.

En haal alsjeblieft die alerts van de site. Al is het alleen maar om er professioneel uit te zien, of mensen met RSI niet onnodig te dissen.

Groeten,

~Redsandro
Twee weken later..

from: IB-Groep <vragen@ib-groep.nl>
to: Redsandro
date: Fri, Nov 28, 2008 at 9:37 AM
subject: Re: E-service IQ - "Er staat een nieuw Bericht voor je klaar"


Beste Redsandro,

In Mijn IB-groep staat duidelijk beschreven welke functionaliteit wij bieden. Het is jammer dat dit niet overeenkomt met wat jij graag zou willen zien. Wij zijn constant bezig met verbeteringen en nieuwe zaken digitaal aan te bieden. En gelukkig kunnen de meeste gebruikers van Mijn IB-groep dit ook zeer waarderen. Je bent vrij in de keuze digitaal of papier. Indien je je niet kunt vinden in de digitale manier waarop wij berichten aan bieden, dan kun je het beste je keuze veranderen.

Gezien ook de manier van jou communiceren lijkt het me verstandig om eventuele discussie hierbij te beindigen.

Met vriendelijke groet,

Steven Doornbos

Helpdesk Mijn IB-Groep

www.ib-groep.nl

----------------------------

Om te blijven verbeteren, onderzoeken we voortdurend onze eigen dienstverlening. Jouw mening is daarbij voor ons erg belangrijk. Daarom nodigen we je uit om via de webenquête ons te laten weten wat je van de mailafhandeling van de IB-Groep vindt. Het invullen kost je ongeveer vijf minuten.
Lol @ enquete. Anyway, blablabla.

Ben toch wel benieuwd welke IBG post ik dit hele jaar niet heb kunnen lezen dus ik probeer het nog eens. En wat blijkt? De titels zijn linkjes geworden!! Eindelijk. Verder wel een traag omslachtig kutsysteem maar dat had ik al duidelijk gemaakt.

from: Redsandro
to: IB-Groep <vragen@ib-groep.nl>
date: Fri, Nov 28, 2008 at 3:45 PM
subject: Re: E-service IQ - "Er staat een nieuw Bericht voor je klaar"


Dag IB-Groep,

Excuses dat mijn manier van communiceren niet bevalt. Jammer dat mijn punten niet serieus genomen worden, maar ik moet bekennen dat de irritatie wordt aangewakkerd door het feit dat jullie mij in een jaar tijd niet goed hebben kunnen vertellen wat het probleem was met de onleesbare post.

Inmiddels zie ik dat het werkt. Dat had je er ook bij kunnen melden:
----
Beste Redsandro,
De mail is niet bedoeld voor functionele wensen, dus dat deel van je communiceren is irrelevant.
Wel hebben we eindelijk de postleesfunctie hersteld. Excuses dat dit een jaar heeft moeten duren.
----
Bedankt in ieder geval.

Groeten,

~Redsandro
Dat zij zo omslachtig doen en niet correspondentie associëren met persoonsgegevens om een geheel van communicatie te zien, daar ga ik niet over. Maar los daarvan; bah.

Maar niets persoonlijks hoor.




lol @ hyves en myspace. 8-)

Volgende: Verplichte magazines in de brievenbus. Wat vinden we ervan? 12-'16 Verplichte magazines in de brievenbus. Wat vinden we ervan?
Volgende: Europa klopt niet. Ook het energiebeleid niet. 05-'14 Europa klopt niet. Ook het energiebeleid niet.

Reacties


Door Tweakers user Xessive, donderdag 26 november 2015 06:46

Yep, en dat terwijl door middel van een kleine disclaimer (instantie x is niet verantwoordelijk voor het correct instellen en / of beveiligen van het ontvangende e-mailadres / mailclient e.d.) dit zo gerealiseerd kan worden.

Dat krijg je als je mensen die geen verstand van (ICT) zaken hebben zulke projecten laat leiden.

[Reactie gewijzigd op donderdag 26 november 2015 06:47]


Door Tweakers user Xessive, donderdag 26 november 2015 06:46

Crap, dit ging niet helemaal goed hahaha

[Reactie gewijzigd op donderdag 26 november 2015 06:47]


Door Tweakers user H!GHGuY, donderdag 26 november 2015 07:37

Vreemd, je lijkt het te begrijpen, maar dan toch weer niet.

E-mail is GEEN veilig medium. Meer nog, (volgens security specialisten) is e-mail een onmogelijk te beveiligen protocol. Edward Snowden zou ons onder andere dat ook moeten geleerd hebben.
En dan spreken we nog maar enkel over onveiligheid, dan gaat het nog niet eens over privacy. Zou je't plezant vinden als google elke dag je papieren post indexeert en toevoegt aan je profiel?

Nee, ik vind het best goed zo. De enige aanvaardbare oplossing is die die je zelf aanhaalt: PGP of een andere vorm van encryptie. De Belgische overheid heeft bijvoorbeeld certificaten op de eID-kaart, waarmee het dit soort zaken zou kunnen doen. Banken zouden eigenlijk iets gelijkaardigs kunnen doen met hun bankkaarten.
... maar zeg nu zelf. Hoeveel mensen in je eigen omgeving zie je dat klaarspelen?

Ik handteken officiële e-mails vaak met eigen eID-kaart, maar ik heb nog nooit zelf zo'n mail mogen ontvangen of gehoord van anderen dat ze zoiets gebruikt/ontvangen hebben. Zelfs niet onder mijn tech-collega's.
Als je secure-mail wilt, moet je wachten op iets als dark mail.

Door Tweakers user StevenK, donderdag 26 november 2015 08:52

Die instanties begrijpen het juist perfect: de enige garantie die e-mail geeft is dat er geen enkele garantie is dat de ontvanger het bericht heeft ontvangen. Daarnaast is e-mail in die zin onveilig, dat je als verzender niet eens de controle hebt over welke servers de e-mail zullen verwerken.
Zelfs al zou je werken met encrypted e-mail, dan nog verdwijnen deze problemen niet.

Door Tweakers user Jeroenneman, donderdag 26 november 2015 09:01

Je maakt van een mug een olifant.

Inloggen op eender welke site met DigiD duurt nooit langer dan 1 minuut. Dat jij elke keer je inlog gegevens kwijt bent, is toch niet hun schuld?

Waarom zou je er dan elke maand opnieuw een moeten aanvragen?

Door Tweakers user NightFox89, donderdag 26 november 2015 10:21

Jep, vind het zelf ook zwaar vervelend. DigiD ligt er vaak uit waardoor je niet kunt inloggen. Wachtwoord vergeten aanklikken en je hele account wordt geblokkeerd. Ben je weer 5 werkdagen verder voordat de brief met je nieuw wachtwoord is gearriveerd. Áls de brief al überhaupt aankomt, wat in mijn geval de laatste keer dus ook niet is gebeurt. Veel systemen zijn nog gewoon te brak.

CZ is daar bijvoorbeeld een mooie in. Die 3x per jaar dat ik moet inloggen werkt het maar 1x. Lijkt me sterk dat ik telkens net toevallig tijdens een storing in het systeem moet zijn.

Door Tweakers user fvdberg, donderdag 26 november 2015 10:41

ik heb net een hele case met het DUO achter de rug over dit.

Ik ontving poststukken met acceptgiro's niet, en had nog geen mijn DUO en heb daardoor een betalingsachterstand opgebouwd.

ik kwam er op tijd achter voor er iets aan de hand was en heb gelijk aan de bel getrokken bij de helpdesk. daar de vraag neergelegd of ik de nummers van de acceptgiro's welke ik miste kon krijgen. kort gezegd, dat kon niet, en post die verkeerd bezorgd wordt is niet hun probleem conform jurisprudentie. prima, daarop gevraagd of ik het op een andere manier kon betalen, was niet mogelijk. ik moest maar afwachten.

Leuk maar als schuldeiser heb je de plicht om mee te werken als een schuldenaar in verzuim is en een oplossing aan draagt. doe je dit niet, dan kom je in schuldeisers verzuim (art. 6.58 BW). Daarop gelijk een mijn duo account aangemaakt en automatische incasso aangezet voor de paar laatste termijnen om aan te geven dat ik welwillend ben om te betalen en verder geen aandacht meer aan besteed.

een half! jaar later staat er opeens een deurwaarder aan de deur....

Daarop dus contract gelegd en gerefereerd naar het gesprek met de telefonische helpdesk. bleek niets van op papier te staan. vervolgens dus een gesprek gehad met de afdeling klachten en een klacht en bezwaar op schrift laten zetten.

hier kwam bevestiging van , maar enkel van het klachtendeel en het bezwaar was genegeerd.

Hier op heb ik gelijk terug gemailed dat het een klacht en een bezwaar betreft en ze aangesproken op het feit dat ze voor een bezwaar volgens de website 6 weken rekenen ipv de gestelde 4 in de mail en dat ik ze zonder reactie aan de gestelde 4 houd.

Vervolgens bleef het angstvallig stil, en na 4 weken heb ik er een ingebrekestelling achteraan gestuurd en verzocht met 2 weken te reageren.Hier kwam helemaal geen reactie op.

na totaal 7 weken (de dwangsom liep dus al een week) kwam er een status update waarin toegegeven werd dat het probleem aan hun zijde ligt omdat er geen registratie van gesprekken is bij hun klantenservice en dat ik dan wel het achterstallige bedrag zo over kon maken.

Hierop natuurlijk navraag gedaan waarom de ingebrekestelling niet in behandeling is genomen en waarom de mail die terug gestuurd is op de bevestiging van de klacht noot een antwoord is gekomen. een hele discussie is gestart en hieruit bleek dat deze nooit in behandeling is genomen omdat meneer wel zou weten wat de uitkomst was en hij het niet onnodig wou juridiseren. Na een hele mailcommunicatie werd de ingebrekestelling uiteindelijk doorgestuurd naar de afdeling bezwaar en beroep. met daarbij wederom het verzoek om te betalen.

Leuk, maar inmiddels waren we (een hele ruime) 12 weken verder zonder enige afwijzing, ontvangstbevestiging of wat dan ook en de dwangsom was dus al maximaal.

van de afdeling bezwaar en beroep kwam een afwijzing voor een brief die 1 dag na dagtekening ontvangen was. terwijl ik zeker weet dat deze pas enkele dagen later ontvangen kan zijn en tot 4 dagen er voor onbehandeld op een bureau heeft gelegen.

hier op melding gedaan bij de politie van antedatering, en wederom een IGB gestuurd met daarbij en aangegeven dat het helemaal niet meer af te wijzen was want later als 12 weken plus een sommatie voor de eerder opgelegde dwangsom conform de IGB welke ze al uitbetaald hadden moeten hebben. Dit werdt wederom afgewezen.

dit gaat zo een tijdje door, tot ik letterlijk sommaties ben gaan versturen voor de inmiddels 4 IGB's die er achteraan zijn gegaan. verder dreigen ze wederom met de deurwaarder en de laatste brief wijzen ze me naar griffierecht...

Komt er op neer dat ik voor een betalingsachterstand van net 200 euro die ik gewoon kan en wil betalen nu alweer meer als een jaar bezig ben, en dus naar de rechter moet voor het herstellen van de wet. Bezopen vind ik het, je zou bijna gewoon maar betalen om van het gezeik af te zijn.

maar dat is waar ze op gokken. maar wat dan met de 4x 1260 euro die inmiddels door het DUO al uitbetaald hadden moeten zijn?

Die zijn uiteraard niet uitbetaald, zelfs niet na meermaals sommeren (die sommaties werden als bezwaar opgepakt trouwens en dus afgewezen.... vreemd want hoe is een sommatie als bezwaar af te wijzen)

die bedragen zijn dus niet uitbetaald, dossier ligt dus nog gewoon open en daardoor is het schuldeisers verzuim (art. 6.58 BW) nog steeds van toepassing.

verder heeft het duo inmiddels weer gedreigd met een deurwaarder, wat helemaal niet mag gezien het schuldeisers verzuim.

Rest dus de gang naar de griffierechter...

[Reactie gewijzigd op donderdag 26 november 2015 11:09]


Door Tweakers user PoweRoy, donderdag 26 november 2015 12:01

Hetzelfde met inloggen is bij de zorgverzekering VGZ (waarschijnlijk ook bij andere).
Je krijgt een mail dat er post is, dan moet je eerst zelf naar de website, inloggen en dan zoeken waar het bericht staat.

U heeft nog een openstaande rekening van X. Zie overzicht Y. Overzicht Y wordt natuurlijk niet getoond, je moet even een paar menu's door om het te vinden. Is een linkje nu echt zo moeilijk.

Meest storende vind ik dat ik bij het inloggen ook een SMS code moet invullen, elke keer. Waarom niet zoals bij GMAIL maar ik mijn systeem als veilig kan markeren? (en het mijn eigen probleem is?)

Of uberhaubt een verschil maken tussen dingen bekijken (alleen inloggen), en dingen wijzigen (inloggen + sms verificatie).

Door Tweakers user francoski, donderdag 26 november 2015 17:43

Ik denk dat dit de verschrikking van 2016 wordt. We gaan nu pas echt naar minder post, en inderdaad, ze willen allemaal hun eigen inbox hebben (lekker makelijk, weet je wanneer iemand 't leest).

[Reactie gewijzigd op donderdag 26 november 2015 17:43]


Door Tweakers user sfranken, donderdag 26 november 2015 19:41

Voor ons is het inderdaad geen issue, maar voor 80% van de Nederlanders dus wel. Ik heb kijk op de administratie van een middelgrote vereniging (~500 leden). Daar slaan we ook het emailadres van op. Van die 500 zijn er na een half jaar al 75% die een ander emailadres heeft of geen toegang meer heeft tot de mailbox die opgegeven is ten tijde van lidwording, maar even dooregeven ho maar.

Zo zit je dus, na een jaar, met 75% vervuiling. De mensen die het kloppende houden zijn meestal < 30 en redelijk IT minded/werkzaam in de IT.

En het resultaat? Ook wij mailen niks meer, want 75% kwam "failed to deliver bla bla" terug. Wil je een nieuwsitem of iets anders lezen? Dien maar een verzoek in en we regelen het.

Door Tweakers user Redsandro, donderdag 26 november 2015 20:20

@iedereen, en sfranken ik leen even jouw quote:
sfranken schreef op donderdag 26 november 2015 @ 19:41:
Voor ons is het inderdaad geen issue, maar voor 80% van de Nederlanders dus wel.
Ik was laatst in Rabat, en daar hebben de huizen in de medina geen huisnummer. Als je post wilt ontvangen, dan regel je een ontvangstadres in bijvoorbeeld het moderne centrum. Moet je natuurlijk wel zorgen dat je toegang hebt. Dat is je eigen verantwoordelijkheid, maar 80% van de mensen heeft geen behoefte aan post, dus geen huisnummers.

Zouden ze dan maar helemaal niet aan post moeten doen? Zo ontstaat natuurlijk nooit een systeem. Als alle 'instanties' PGP ondersteunen om mail te verzenden, dan gaan mensen vanzelf moeite doen om dit te kunnen, en gaan er vanzelf (meer) hulpmiddelen ontstaan om dit te vergemakkelijken. Mensen die geen zin hebben, die loggen gewoon elke week bij 10 sites in om post op te halen.

Vroeger waren computers ook alleen voor nerds. Maar toen het eenmaal handig bleek werd het publiek groter en het systeem makkelijker.

Ik zeg: Verplichte PGP ondersteuning voor sites die geen briefpost meer willen sturen. Laat dit nieuwe systeem dan ook een vooruitgang zijn, ookal begint de adoptie bij een klein percentage.

Door Tweakers user Blokker_1999, donderdag 26 november 2015 20:30

Maar waarom zo moeilijk? Het meest gehoorde argument is "om een veilige omgeving af te dwingen". Maar kunnen we niet zelf bepalen of we ons email adres als veilig beschouwen? Helemaal voorin de tuin staat een plastic bakje (AKA brievenbus) die ik daar zelf heb neergezet, en daar worden ook gewoon blauwe enveloppen in gestopt. Is het niet mijn eigen verantwoordelijkheid om mijn inbox veilig te behandelen?
Email:
  • Geen ontvangstbevestiging
  • Geen leesbevestiging
  • Geen garantie dat de mail niet onderscherpt is
  • Geen garantie dat de mail echt is
Mail is zo een onveilig systeem, totaal gebasseerd op wederzijds vertrouwen en niet geschikt voor privacy gevoelige informatie.

Leuk dat jij afkomt met PGP, maar voor die 2 man en een paardenkop die nog maar weten wat PGP is gaat men echt geen investering beginnen doen van tienduizenden euro om het te laten inbouwen in hun systeem.

Door Tweakers user TommyboyNL, donderdag 26 november 2015 22:42

Blokker_1999 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 20:30:
[...]

Email:
  • Geen ontvangstbevestiging
  • Geen leesbevestiging
  • Geen garantie dat de mail niet onderscherpt is
  • Geen garantie dat de mail echt is
Welk van deze puntjes is niet van toepassing op een plakje dode boom dat door je brievenbus geschoven wordt?

Door Tweakers user Redsandro, vrijdag 27 november 2015 00:31

TommyboyNL schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:42:
[...]

Welk van deze puntjes is niet van toepassing op een plakje dode boom dat door je brievenbus geschoven wordt?
Exactly.

Door Tweakers user Fly-guy, vrijdag 27 november 2015 07:30

TommyboyNL schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:42:
[...]


Welk van deze puntjes is niet van toepassing op een plakje dode boom dat door je brievenbus geschoven wordt?
dus we moeten het ene inferieure systeem dan maar vervangen voor een soort gelijk inferieur systeem?

Door Tweakers user hackerhater, vrijdag 27 november 2015 09:53

@fvdberg
Klinkt als mijn gedoe met de IB-groep.

Tip : als je rechtsbijstand hebt, deze inschakelen. Ga maar naar de rechter en laat alle kosten door die mafkezen betalen.
De enigste manier hoe ze het leren, als ze keer op keer boetes moeten betalen.

Door Tweakers user Blokker_1999, vrijdag 27 november 2015 11:14

TommyboyNL schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:42:
[...]


Welk van deze puntjes is niet van toepassing op een plakje dode boom dat door je brievenbus geschoven wordt?
Bij briefpost heb je de mogelijkheid tot aangetekend schrijven -> ontvangstbevestiging (en wettelijk gezien staat dat ook gelijk aan leesbevestiging). Een brief kan men ook onderscheppen en meelezen, maar dit zal in de meeste gevallen ook zijn sporen nalaten op de brief en is dus relatief eenvoudig na te gaan. Scammers gaan ook minder snel de tijd nemen om brieven te vervalsen simpelweg vanwege de kost die er in kruipt in vergelijking met e-mail. Als ik zie hoe weinig fraude er gebeurd met briefpost in vergelijking met het aantal scam mails dat ik in mijn inbox zie passeren dan weet ik wel waar ik automatisch meer vertrouwen in mag hebben.

Door Tweakers user Spijkerstof, vrijdag 27 november 2015 11:47

Volgens mij ben jij degene die e-mail niet snapt, als je denkt dat het een goed idee is om privacy-gevoelige informatie met e-mail te versturen.

Dan zie ik nog halfbakken oplossingen als PGP voorbij komen maar denk je echt dat de gemiddelde Nederlander daar aan toe is?

Online berichtgeving scheelt ontzettend veel geld en tijd en dode bomen.

E-mail is een manier om je te vertellen dat er een berichtje voor je is. In hun omgeving, ja. Helaas.

Er zijn genoeg mensen die geen email hebben. Maar wel Facebook, en wel internet. Om je op social media, en het web te bewegen heb je haast geen e-mailadres meer nodig.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 27 november 2015 11:48]


Door Tweakers user mashell, vrijdag 27 november 2015 11:51

De Rabobank stuurt me ook SMSen met de tekst "Beste klant, er staat een bericht in uw berichten inbox". Dat is allemaal leuk voor de bank die denken vanuit hun eigen omgeving (wanneer voor geautomatiseerd systeem het begrip omgeving wordt gebruikt dan is er al tunnelvisie ontstaan) maar het is bijzonder klant onvriendelijk. Want om het mysterieuze bericht te lezen moet ik het hele circus doen met inloggen via de raboscanner. Terwijl het meestal een onbelangrijk bericht dat het de bank gelukt is nog een 0,1% van de rente af te knibbelen. Het probleem is dat deze bedrijven zich niet verplaatsen in de behoefte en interesses van de klant.

Door Tweakers user noppus, vrijdag 27 november 2015 13:46

Zelfde gekloot met mijn zorgverzekeraar.

"Beste klant, u logt al jaren bij ons in met uw DigiD. U weet wel, die code die u ook gebruikt om uw belastingaangifte te doen en om bezwaarschriften bij de overheid in te dienen. Nu hebben wij, als uw zorgverzekeraar, bedacht dat dat niet veilig genoeg is. Hoe u er zelf over denkt, én dat de overheid haar systeem wel veilig acht, interesseert ons geen @#%^@#$. U moet voortaan, als van ons een mailtje krijgt dat u nog een paar euro moet bijbetalen aan eigen bijdrage voor een of ander vaag medicijn waarvan wij om onduidelijke reden maar 95% vergoeden, omdat wij weigeren die paar euro met automatische incasso van uw rekening af te schrijven, wat wij wel doen met dik ¤ 200 aan premie elke maand, maar niet voor losse euro's, inloggen met uw DigiD én met een aparte SMSverificatie. Om deze verificatie te kunnen bemachtigen moet u eerst inloggen bij DigiD."

Ik geloof dat ze het zelf omschreven als een uitbreiding van de dienstverlening.

Door Tweakers user fvdberg, vrijdag 27 november 2015 15:30

hackerhater schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:53:
@fvdberg
Klinkt als mijn gedoe met de IB-groep.

Tip : als je rechtsbijstand hebt, deze inschakelen. Ga maar naar de rechter en laat alle kosten door die mafkezen betalen.
De enigste manier hoe ze het leren, als ze keer op keer boetes moeten betalen.
nee daar leren ze niets van, want jij en ik moeten die boetes ophoesten. zij niet...
Maar inderdaad, de brief aan de rechter is bijna klaar.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 27 november 2015 15:31]


Door Tweakers user WoutervOorschot, vrijdag 27 november 2015 16:40

StevenK schreef op donderdag 26 november 2015 @ 08:52:
Die instanties begrijpen het juist perfect: de enige garantie die e-mail geeft is dat er geen enkele garantie is dat de ontvanger het bericht heeft ontvangen. Daarnaast is e-mail in die zin onveilig, dat je als verzender niet eens de controle hebt over welke servers de e-mail zullen verwerken.
Zelfs al zou je werken met encrypted e-mail, dan nog verdwijnen deze problemen niet.
Daarom zouden ze ook niet zo belachelijk lui moeten zijn en gewoon post blijven gebruiken. Dit automatiseren is alleen maar onhandig en onveilig.

Door Tweakers user ChojinZ, vrijdag 27 november 2015 17:15

Blokker_1999 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:14:
[...]

Bij briefpost heb je de mogelijkheid tot aangetekend schrijven -> ontvangstbevestiging (en wettelijk gezien staat dat ook gelijk aan leesbevestiging). Een brief kan men ook onderscheppen en meelezen, maar dit zal in de meeste gevallen ook zijn sporen nalaten op de brief en is dus relatief eenvoudig na te gaan. Scammers gaan ook minder snel de tijd nemen om brieven te vervalsen simpelweg vanwege de kost die er in kruipt in vergelijking met e-mail. Als ik zie hoe weinig fraude er gebeurd met briefpost in vergelijking met het aantal scam mails dat ik in mijn inbox zie passeren dan weet ik wel waar ik automatisch meer vertrouwen in mag hebben.
Daarnaast speelt bereik ook een rol.

Ik kan (mits ik de skills heb O-) ) overal ter wereld je mail hacken. Met een fysieke brievenbus word dat een stuk lastiger. Iemand uit Nigeria vliegt niet ff naar Nederland om vervolgens hier je brievenbus te plunderen...

Door Tweakers user Sunthon, zaterdag 28 november 2015 06:10

De enige reden voor instanties als ING, DUO, Belastingdienst en alle anderen om digitaal de post te bezorgen is kosten (geld) besparen. En dat verkopen ze ons als "veilig" en "makkelijk(er)".

Discuseren daarover is dan ook onzinnig, want dan ga je praten over zaken die compleet los staan van de kern en ga je bovendien een risico vormen voor hun eigenlijke doel; Kosten (en dus geld) besparen.

Door Tweakers user evilution, zaterdag 28 november 2015 07:38

Bizarre reactie van DUO op jouw manier van communiceren. Stelletje dwazen.

Door Tweakers user dr0ptheb0mb, zaterdag 28 november 2015 10:08

Sunthon schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 06:10:
De enige reden voor instanties als ING, DUO, Belastingdienst en alle anderen om digitaal de post te bezorgen is kosten (geld) besparen.
Tja, dat krijg je als de overheid van de politiek geen geld mag kosten.

Door Tweakers user M.l., zaterdag 28 november 2015 21:43

Ik heb wel eens gezeik met Online.nl, mijn internetprovider. Laatst een betalingsachterstand opgebouwt omdat ik weigerde een rekening te betalen die te hoog was, maar dan gaan ze het internet blokkeren en ook je account waar mee je de nota in kunt zien. Goed om hier de comment van fvdberg te lezen. Heb ze uiteindelijk betaald maar dan met E20 inhouding wat ze deden uit 'coulance'. Zijn ze nog precies zo lang blijven blokkeren zodat ik alsnog 10ct. te veel heb betaald.

Weet dus wel wat ik volgende keer ga doen.

Edit:

Nog even on-topic: Bij Online.nl is het ook erg lastig communiceren. Je kan wel via de site een heel verhaal intypen maar dat lezen ze eigenlijk niet, ook krijg je hier van niet een bevestiging per mail. Wat ik destijds heb moeten doen om bewijslast te vergaren over wat ik heb gestuurd en dat dat ook is aangekomen was door er achter aan te bellen (kost geld), vertellen dat ik opneem en daarna de telefooncentralemedwerker mijn verhaal laten opzoeken en voorlezen.

Is alsnog niets mee gedaan.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 28 november 2015 21:57]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.